چهار سوی علم

سیستم همکاری در فروش محصولات دانلودی و طرح مطالب علمی و تکنولوژی

چهار سوی علم

سیستم همکاری در فروش محصولات دانلودی و طرح مطالب علمی و تکنولوژی

زمان رایگان است اما بسیار قیمتی، نمیتوانید صاحبش باشید اما میتوانید از آن استفاده کنید و وقتی از دستش دادید دیگر هرگز نمیتوانید به دستش بیاورید. تارنمای چهارسوی علم دارای سیستمی است از همکاری در فروش محصولات دانلودی و طرح مطالب علمی و تکنولوژی.علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی، فناوری اطلاعات، آزمون ها و غیره ....

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱۳۱ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است


رقص دلفینها

جزیره هنگام ، لذت تماشای دلفین‌های بازیگوش و رقص دلفین ها در خلیج همیشه فارس :

آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و انواع گونه‌های جانوران دریایی که با کمی دقت می‌توان به وفور آن‌ها را در جزیره پیدا کرد و معروف‌ترین آن‌ها دلفین‌ها هستند که از جاذبه‌های گردشگری این جزیره به حساب می‌آیند.شاید تاکنون رقص زیبای دلفین‌های بازی‌گوش را از نزدیک ندیده باشید، اما جالب است بدانید که تعطیلات نوروز می‌توانست بهترین فرصت برای این امکان و همچنین دیدن سایر زیبایی‌های جزیره هنگام، در جنوب غربی جزیره قشم باشد.جزیره هنگام با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است.در واقع، جزیره هنگام از توابع شهرستان قشم، یکی از زیباترین مناطق دینی و گردشگرپذیر این شهرستان است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

 

جزیره هنگام با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومترمربع تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی فاصله دارد.

دیدن عکس در سایز بزرگتر

http://www.trekearth.com/gallery/Middle_East/Iran/photo1539994.htm



مبانی نظری کیفیت زندگی، شادی، نشاط اجتماعی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 119 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50
مبانی نظری کیفیت زندگی، شادی، نشاط اجتماعی

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری کیفیت زندگی، شادی، نشاط اجتماعی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

کیفیت زندگی

امروزه کیفیت زندگی به عنوان عنصری کلیدی در سیاست گذاری و بررسی سیاست های حوزه عمومی مورد بحث قرار می گیرد. کیفیت زندگی را می توان در دو سطح خرد(فردی-ذهنی) و کلان(اجتماعی- عینی) تعریف کرد. سطح خرد شاخص هایی نظیر ادراکات کیفیت زندگی، تجارب و ارزش های فرد و معرف های مرتبط مانند رفاه، خوشبختی و رضایت از زندگی را شامل می شود. و در سطح کلان شامل: درآمد، اشتغال، مسکن، آموزش و پرورش و سایر شرایط زندگی و محیط است. در رویکردهای عملی، کیفیت زندگی به عنوان یک مفهوم کلی تعریف می شود که تمام ابعاد زیستی شامل: رضایت مادی، نیازهای حیاتی، به علاوه جنبه های انتقالی زندگی نظیر؛ توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می دهد."بن چین لیو(1976)"................

...............

نجمی(1382) در کتاب"روان شناسی شادی"اظهار می کند: اعتیادها، دلزدگی ها و دلبستگی ها علت رنج است. هنگامی که احساس اندوه می کنیم می توانیم مطمئن باشیم که گرفتار نوعی دلبستگی هستیم که از احساس شاد بودنمان جلوگیری می کند. فکر می کنیم باید چیزی داشته باشیم که نداریم یا از شر چیزی که داریم خلاص شویم. به زبانی ساده نمی توانیم آنچه را که زندگی بر سر راهمان گذاشته بپذیریم. از آنجا که ما قدرت نداریم که جهان یا افراد پیرامون خود را تغییر دهیم این آمادگی را داریم که اندوهگین، افسرده، خشمگین، حسود، تلخ و به ترس و نفرت آکنده شویم. لازم است به یاد داشته باشیم که این رویدادهای زندگی نیست که علت بروز احساسات منفی در ماست بلکه برنامه ریزی اعتیادی ماست که ما را از پذیرش آنچه را که نمی توانیم تغییر دهیم باز می دارد. انتخاب با ماست می توانیم دلبستگی ها را به ترجیح ها تبدیل کنیم. می توانیم ترجیح دهیم که اتفاقی بیافتد اما اگر نیفتاد می توانیم بپذیریم و بدون آن هم شاد باشیم. این گفته بدان معنا نیست که در جایی که می توان چیزها را به شکلی که ترجیح می دهیم تغییر دهیم دست از تلاش برداریم بلکه به معنای آن است که در زمان نشان دادن این تلاش باید نتیجه نهایی را پذیرفت. بنابراین راه پایدار یافتن صلح و آرامش و کامیابی درونی تغییر برنامه ریزی درونی است(نجمی، 1382: 42).

.........................

تعاریف مرتبط با شادی و نشاط اجتماعی

زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست زندگی هست. ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید و شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلاش ها، رنج ها و دردها ( بله) بگوییم. اگر بکوشیم کلماتی از قبیل:"بله امکان دارد، همیشه، امیدوارم و می توانم"را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی ها خواهیم بود. ما قدرت آن را داریم که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار داشته باشیم و آن ها را برای خود خلق نماییم، فقط کافی است تصمیم به تغییر بگیریم. اگر تصمیم بگیریم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگی کنیم معنی و مفهوم حیات و شاد زیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد.

.............

شاد زیستن چیست؟

انسان موجودی شادی خواه و لذت طلب است. هرگز داشتن مال و اموال، نشانه خوشبختی و بی نوایی و فقر، نشانه بدبختی نیست. اگر چنین بود ثروتمندان باید شادترین و فقرا بدبخت ترین افراد باشند، در حالی که همیشه چنین نیست. شادی یکی از نیازهای اساسی انسان و لازمه زندگی اوست. اساسا خلقت هستی و انسان به گونه ای است که خود به خود شادی هایی را برای آدمی فراهم می آورد. بهار طرب انگیز، آبشارهای زیبا، ازدواج و زناشویی، محبت و مهربانی و بسیاری دیگر از پدیده های جهان، برای انسان شادی آور و سرور آفرین است، همچنان که غم و اندوه نیز جز زندگی انسان و همزاد اوست. در طبیعت و هستی سنت هایی جاری است که هر یک می تواند اندوه ساز و ماتم انگیز باشد. مشاهده فصل خزان و برگ ریزان، یخ بستن رودخانه ها، فسردگی کوه ها و تپه ها و حوادث دیگری از این قبیل خیمه ماتم را در دل آدمی برپا می کند. آری انسان با این دو واقعیت روبرو است و سکه زندگی اش دو رو دارد، گاهی غم و گاهی شادی. آنان که به دنبال شادی همیشگی و مطلق هستند در واقع به دنبال چیزی دست نایافتنی اند. اساسا رشد و کمال آدمی با جست و جوی شادی مطلق میسر نیست. غم نیز برای ما ضروری است و فرایند تکامل را تسریع می بخشد.

ولی با وجود این از میان غم و شادی همه در جست و جوی شادی اند و از غم می گریزند. هیچ انسان متعادلی گرد غم به خانه کسی نمی ریزد و تخم ناخوشی در سرزمین تندرستی نمی پاشد و تیغ بیداد بر پیکر جامعه نمی کشد. درست است آنان که ظرفیت وجودی بیشتری دارند از غم استقبال می کنند و با رفعت روحی خویش آن را به عامل کمال تبدیل می کنند ولی هیچگاه برای خود و دیگران آرزوی ماتم نمی کنند و در تیغستان اندوه خیمه نمی زنند. پس هر چند که غم لازمه زندگی بشر است ولی همه به دنبال شادی اند. غم ها خودبخود می بارند و بسیاری از آن ها هم از آسمان توزیع می شوند تا با ضربه آن ها به رشد برسیم. اما شادی را باید ایجاد کنیم همچنان که تلاش همه نیک اندیشان و پاک ضمیران آن بوده است که خنده ای بر لب بنشانند و دل هایی را شاد کنند و ابرهای اندوه را از کلبه های ماتم زده برانند( عسکریه، 492:1384).

..................

تاثیرات شادی بر روابط اجتماعی

آقای منصور بهرامی روان شناس و عضو انجمن بین المللی رفتار متقابل، عنوان می کند: از دیدگاه تحلیل متقابل، ساختار جامعه مانند ساختار خانواده است و ساختار خانواده نیز شبیه ساختار فرد است. در نتیجه ساختار جامعه شبیه ساختار فرد است. جامعه ای که شاد نیست مانند انسانی است که شاد نیست. برای اینکه در سطح جامعه میزان شادی را بالا ببریم باید از افراد و خانواده ها شروع کنیم اگر افراد و خانواده ها شاد باشند نهایتا جامعه ای شاد خواهیم داشت. ............

...........

صفات مرتبط با شادمانی

تشخیص مهمترین صفات مرتبط با شادمانی کار دشواری است اما در سال های اخیر الگوی پنج عاملی شخصیت بیشترین توجه نظری پژوهش و محبوبیت را به خود اختصاص داده است. پنج عامل اصلی تشکیل دهنده این الگو عبارتند از: برونگرایی، درونگرایی یا روان نژندی، مطلویت اجتماعی، وظیفه شناسی و توافق اجتماعی که در این گفتار تنها به ذکر مشترکات شخصیت های برونگرا و درونگرا پرداخته می شود.

مشترکات نوع شخصیتی درونگرا

افراد درونگرا در این صفات با یکدیگر اشتراک دارند: ملایم، محتاط، ساکت، درخود فرورفته، منفعل، درونگرا، گذشته گرا، اندیشه ورز، آرمانگرا، روحانی، مطیع، اقتدار، اضطراب، بدبینی، بی قراری.

............

مشترکات نوع شخصیتی برونگرا

.............

شادی و اوقات فراغت

مهمترین سرمایه حیات برای بشر عمر و فرصتی است که خداوند متعال برای زندگی در این دنیا به انسان عطا فرموده است زیرا به برکت همین وقت و فرصت است که انسان می تواند از سایر نعمتهای دیگر الهی(نعمت هستی، سلامتی، عقل و...) در راه تکامل خویش و پیشرفت جامعه بشری و در نهایت رسیدن به فلاح و رستگاری بهره مند گردد. اوقات فراغت به عبارتی موضوع مشترک بین تمامی اقشار جامعه است که زن و مرد، پیر و جوان را که دارای فعالیت های مختلفی هستند دربر می گیرد.

...........

جایگاه شادی در قرآن

تامین و تقویت سلامتی روانی افراد یکی از اصلی ترین دغدغه های متولیان تعلیم و تربیت بوده است و باید متذکر شد که قرآن کریم بر ضرورت فرحناک بودن و شاد بودن و اهریمنی بودن منشاء غم و اندوه داشتن تاکید آشکار دارد. دین منبع بی نظیر تامین نشاط درونی و عامل اصلی معنا بخشی به زندگی انسان ها است. فرحناکی و قلب عاری از غم و اندوه داشتن و رهایی از چنگال دیو افسردگی یکی از بزرگترین و دل پذیرترین آرزوهای هر انسانی است.

..................

نشاط اجتماعی چیست؟

نشاط اجتماعی دارای اثرات و آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه بوده که از جمله آن ها عبارتند: تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی ،ارتقاء شاخص های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و با ثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری، کاهش آسیب های................

..............

نشاط اجتماعی از دیدگاه انسان شناسی

نشاط اجتماعی را نمی توان به شیوه قهری و از موضع بالا به پایین تولید کرد؛ در واقع نشاط اجتماعی نمی تواند حاصل برنامه ریزی دولتی باشد، گرچه دولت می‌تواند زمینه های نشاط را فراهم کند. نشاط اجتماعی به طور دقیق حاصل پویایی اجتماعی و فرهنگی در لایه های زیرین زیست اعضای یک جامعه است. در این لایه ها گروه های مختلف اجتماعی با سلایق و سبک زندگی متفاوتی زیست می‌کنند که شیوه ارضای حسی آنها..............

.............

نظریات مربوط به نشاط اجتماعی

- نظریات روان شناختی

- دیدگاه آلپورت[1]

گوردن آلپورت پدر روان‏شناسى شخصیت در سال 1961، شخصیت را این‏گونه تعریف کرده است: شخصیت عبارت است از: سازمانى پویا در درون فرد و متشکل از نظام‏هاى روانى ـ جسمانى که خصوصیات رفتار و تفکر فرد را مشخص مى‏کند. آلپورت چهره مهمى در بسط مفهوم سلامت روان به حساب مى‏آمد. آلپورت، از صاحب‌نظران علم شخصیت می‌گوید: اشخاص برخوردار از سلامت روان، فعالانه در پى هدف‌ها و امیدها و رویاهاى خویشند و رهنمون زندگى‏شان، معناجویى و ایثار و حسن تعهد است. تعقیب هدف، هیچ‏گاه پایان نمى‏پذیرد. اگر هدفى را باید کنار گذاشت، باید بی‌درنگ انگیزه تازه‌ای آفرید. (کریمی، 1388: 20).

......................

دیدگاه سلیگمن[2]

براساس این نظریه نشاط و خوشبختی فقط یک احساس است. زندگی شاد، لذت انسان را افزایش داده و غم انسان را کم می کند(سلیگمن،1:2002). این نظریه بر اساس نظریه فایده گرایی بتنام ارائه شده است. سلیگمن عواطف را با گذشته، حال و آینده مرتبط می داند.

..............

-دیدگاه اریک فروم

اریک فروم شخصیت انسان را بیشتر محصول فرهنگ می داند و به اعتقاد وی سلامت روان بسته به این است که جامعه تا چه اندازه ای نیازهای اساسی فرد را بر آورده می کند نه اینکه فرد تا چه اندازه ای خودش را با جامعه سازگار می کند.

جامعه سالم مردمان سالم و جامعه بیمار مردمان بیمار تحویل می دهد. از دیدگاه فروم شخص سالم عشق می ورزد، آفریننده است، قوه تعقلش را کاملا پرورانده است، جهان و خود را به طور عینی ادراک می کند، حس هویت پایداری دارد و دارای جهت گیری بارور می باشد. جهت گیری یعنی گرایش یا نگرشی که همه جنبه های زندگی را دربر می گیرد و بارور بودن یعنی به کار بستن همه قدرت ها و استعدادهای بالقوه خویشتن(خوشدل ،1385 : 76 و97).

......................

- دیدگاه زیگموند فروید[3]

..........

- دیدگاه مزلو[4]

................

- دیدگاه کارل راجرز[5]

..............

- نظریات جامعه شناختی

- دیدگاه تامسون[6]

تامسون بر نقش محیط و بخصوص نقش خانواده در ایجاد نشاط تاکید می کند. او می گوید ابراز احساسات در تجربه هیجانات مبثت تاثیر می گذارد. کیفیت روابط عاطفی خانواده در دوران کودکی و دوره های پس از آن در بروز قابلیت های مربوط به هیجانات مثبت و نشاط بسیار موثر است(تامپسون،1999، به نقل از آرجیل، 2001).

.....................

- دیدگاه دارلینگ و استینبرگ[7]

...............

- دیدگاه تدگار[8]

................

-دیدگاه لایارد[9]

...........

- دیدگاه همبستگی اجتماعی دورکیم[10]

.............

- دیدگاه زیمل[11]

..............

- دیدگاه بلومر[12]

..................

- دیدگاه ساخت کنش اجتماعی پاسونز[13]

.................

- دیدگاه از خود بیگانگی کارل مارکس[14]

...............

- دیدگاه کمپل[15]

..................

- دیدگاه ماکس وبر[16]

وبر در رساله اش طبقه، پایگاه اجتماعی و حزب طبقه اجتماعی را چنین تعریف می کند: تعدادی اشخاصی که فرصت های زندگی مشابهی دارند و این فرصت های زندگی به نظر او عبارتند از امکانات اختصاصی که یک شخص از لحاظ برخورداری از ثروت، از وضعیت بیرونی زندگی و از تجربه شخصی اش دارد(رنجبر و همکاران، 1386).

............

- دیدگاه الگوی دینداری گلاک و استارک[17]

چارلز گلاک طی دهه 50-60 میلادی در تلاش برای فهم و تبیین دین در امریکا بود. وی بحث ابعاد التزام دینی را در این کشور زنده کرد و با همکاری رادنی استارک در سال 1956 به شرح و بسط الگوی جدیدی از دینداران پرداخت. هدف اصلی آن ها، عموماً درک شیوه های گوناگونی بود که مردم با توسل به آن، خود را مذهبی تلقی می کردند. گلاک و استارک بر این عقیده بودند که به رغم آنکه ادیان جهانی در جزییات بسیار متفاوتند، اما دارای حوزه های کلی هستند که دینداری در آن حوزه ها و یا آن ابعاد جلوه گر می شود(احمدی،27:1388).

..............

- دیدگاه جان مارشال ریو[18]

...............

- دیدگاه مقبولیت اجتماعی آلدرو اسمیت[19]

......................

منابع

- آرگایل، مایکل، 1383، روان شناسی شادی( ترجمه: م. گوهری انارکی، ح. نشاط دو ست، ح. پالاهنگ دف. بهرامی)، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.

- آرون، ریمون، 1386، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی( ترجمه:محسن ثلاثی) تهران: نشر علمی و فرهنگی.

- آیزنک، مایکل، 1375، روان شناسی شادی(حقایق و افسانه ها)،( ترجمه: خ. بیگی و م. فیروزبخت)، تهران: انتشارات بدر.

................

..................


2 . Allport

3 . Seligman

4 . Sigmund Freud

[4] . Maslow

[5] . Carl Rogers

[6] . Thomson

[7] . Darling and Steinberg

[8] . Tedgar

[9] . Layard

[10] . E. Durkheim

[11] . Simmel

[12] . Blvmr

[13] . Pasvnz

[14] . Karl Marx

[15] . Campbell

[16] . Max Weber

[17] . Gluck and Stark

[18] . John Marshall Reeve

[19] . Aldrv Smith


این مجموعه در قالب فایل پاورپوینت به صورت کامل به بررسی شرکت مک دونالد و تجزیه و تحلیل اماری و نقاط ضعف و قوت آن میپردازد این مجموعه قابل ویرایش بوده و مناسب دانشجویان رشته های مدیریت ، آمار و صنایع میباشد که به صورت کامل و جامع به بررسی علمی تمام بخش های آن میپردازد
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 1
فرمت فایل pptx
حجم فایل 3003 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50
بررسی مک دونالدز

فروشنده فایل

کد کاربری 68
کاربر

اهم مطالب عبارتند از :

یک نگاه کلی درباره شرکت

• مختصری از تاریخچه مک دونالدز • چشم انداز و بیانیه ماموریت جدید(2013) • اهداف و استراتژیهای موجود • مسائل جاری

ارزیابی خارجی

•تجزیه و تحلیل صنعت •فرصتهاو تهدیدها •ماتریس EFE •ماتریس CPM

ارزیابی داخلی

•قوتها و ضعفها •شرایط مالی •ماتریس IFE

تدوین استراتژی

•ماتریس SWOT •ماتریس Space •ماتریس IE •ماتریس Grand •ماتریس QSPM


مبانی نظری تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول­پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین­بتائین
دسته بندی کشاورزی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 77 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41
مبانی نظری تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول­پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین­بتائین

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول­پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین­بتائین

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

اثر تنش خشکی ­بر تعداد و سطح برگ گیاه

محدودیت سطح برگ می­تواند اولین خط دفاعی برای مقابله با خشکی باشد. محدودیت در سطح برگ به معنی کاهش در میزان فتوسنتز تک برگ و جامعه گیاهی است. در شروع تنش آب ممانعت از رشد سلولی منجر به کاهش توسعه برگ­ها می­شود، که کاهش جذب آب و تعرق را به دنبال خواهد داشت. به طور کلی تنش آب نه تنها اندازه هر برگ را محدود می­کند بلکه در گیاهان دارای رشد نا­محدود تعداد برگ­ها نیز به علت کاهش تعداد و سرعت رشد شاخه­ها محدود می­شوند(تایز و زایگر،1382). سلیم و همکاران (2007) گزارش نمودند کاهش سطح برگ بیشتر به دلیل کاهش تعداد برگ است تا اندازه برگ……………

.......................

- اثر تنش خشکی ­بر کلروفیل ( aو b)‌ و کارتنوئید برگ

کاهش محتوی کلروفیل تحت شرایط تنش خشکی گزارش شده است و حفظ غلظت کلروفیل تحت شرایط تنش خشکی به ثبات فتوسنتز در این شرایط کمک می­کند (Castrillo & Trujillo., 1994). تنش خشکی تاثیر مستقیم بر کاهش شاخص کلروفیل برگ و در نتیجه عملکرد گیاه دارد (Schlemmer et al., 2005). آنتولین و همکاران (1995) نیز دریافتند که با افزایش تنش خشکی عدد کلروفیل­متر افزایش یافته و میزان کلروفیل برگ کاهش می­یابد ولی نسبت کلروفیل a/b افزایش می­یابد (Antolin et al., 1995). سینکی و همکاران (2004) نیز گزارش کردند در تنش طولانی مدت، دهیدراسیون بافت­ها..............

................

- اثر تنش خشکی ­بر محتوای نسبی آب برگ (RWC):

محتوی نسبی آب برگ رابط­ ی نزدیکی با پتانسیل آب گیاه دارد (Ober et al., 2005؛ Oneill et al., 2006). محتوای نسبی آب برگ معیار بهتری برای بیان وضعیت آب در گیاه در مقایسه با پتانسیل آب می­باشد. از آنجائیکه (RWC) با حجم سلول ارتباط دارد، ممکن است بازتاب بهتری از توازن میان عرضه آب به برگ و تعرق ارائه دهد (خزاعی، 1381). محتوی نسبی آب برگ­ها می­تواند به عنوان شاخص سنجش میزان تنش مورد استفاده قرار گیرد (Maclagan., 1993 ؛ Good and steven; 1994).................

....................

- اثر تنش خشکی ­بر قطر و ارتفاع ساقه گیاه

ارتفاع بوته یکی از پارامترهای موثر بر عملکرد می­باشد با افزایش ارتفاع عملکرد افزایش می­یابد و ارتفاع بوته بین ارقام مختلف سورگوم بسیار متغییر می­باشد (Sonon et al., 1990). کاهش ارتفاع و قطر ساقه گیاهان در اثر تنش خشکی توسط محققین زیادی گزارش شده است. خزاعی و همکاران (1384).................

.................

- اثر تنش خشکی ­بر عملکرد علوفه تر و خشک:

عملکرد ماده خشک تحت تأثیر کمبود آب قرار می­گیرد و با افزایش شدت تنش خشکی، کاهش معنی­ داری در عملکرد ماده خشک مشاهده می­شود .(Xu et al., 2007)چیکر (2004) نیز گزارش کرد که...............

.................

- شاخص سطح برگ[1](LAI):

شاخص سطح برگ (LAI) بیان­کننده سطح برگ (فقط یک طرف برگ) به سطح زمین اشغال شده توسط گیاه است. این معیار یکی از عوامل مؤثر بر تبخیر و تعرق است. گروهی از محققین ملاحظه کردند که...............

..................

- مروری بر اثرات حاصل از محلول­پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین­بتائین

مولکول­های سوپراکسید (O2-)، پراکسید هیدروژن (H2O2)، رادیکال هیدروکسیل (OH) و اکسیژن یکتایی (O2) گونه­های فعال اکسیژن را تشکیل می­دهند. این گونه­ها بسیار سمی و بی نهایت واکنش­گر...............

...................

- آسکوربیک اسید[2]

آسکوربیک اسید یک آنتی­اکسیدان مهم در گیاهان می­باشد. این ترکیب که در غشا داخلی میتوکندری سنتز می­­شود در سیتوسول، دیواره سلولی، کلروپلاست، میتوکندری، واکوئل و آپوپلاست وجود دارد (Sofo et al., 2005 ). آسکوربیک اسید نقش­های متعددی را در سلول بر عهده دارد. در کنترل چرخه سلولی و رشد سلول، رشد و نمو، طویل شدن دیواره و تنظیم سطح ردوکس سلول موثر است. آسکوربات پیش ساز اگزالات و تارتارات و همچنین کوفاکتور آنزیم­های دخیل در سنتز گلیکو پروتئین­های غنی از هیدروکسی­پرولین، اتیلن، ژیبرلین وآنتوسیانین می­باشد (Sofo et al., 2005).

.......................

- اسید­سالیسیلیک[3]

اثرات ترکیبات فنلی بر پارامتر­های رشد به چند مورد بستگی دارد (Harper and Balk; 1986):

- بخشی از گیاه که با ترکیبات فنلی تیمار شده است.

..............

- پرولین[4] و گلایسین­بتائین[5]

از جمله ترکیبات آلی که در گیاه برای مقابله با تنش افزایش می­یابد پرولین و گلایسین­بتائین می باشد Zhang et al.,1999)). آمینو اسید آلفا­پرولین به عنوان یک آنتی­اکسیدان در برابر ROS ­های بین­سلولی عمل میکند به علاوه بقای سلول را در مقادیر کشنده علف­کش پاراکوات حفظ میکند (Chen and Dickman; 2005). نتایج نشان میدهد یک رابطه مثبت بین محتوای پرولین درون­سلولی و.................

.........................

منابع

احمدی، ع. د. آ. بیکر.1379. عوامل روزنهای و غیر روزنهای محدود کننده فتوسنتز در گندم در شرایط تنش خشکی. مجله علوم کشاورزی ایران 31(4). 825-813

آرمند پیشه، ا.، ایران نژاد، ح.، اله دادی، ا.، امیری، ر.، کلیائی، ا.ع.، 1388. اثر کاربرد زئولیت بر جوانه زنی و قدرت رویش بذور کلزا تحت تنش خشکی. فصلنامه علمی اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی. 1 (1): 54-62.

................

.................


-[1] Leafe area index

[2] - Ascorbic acid

[3] - Salicylic acid

[4] - Proline

[5] Glycine Betaine


مبانی نظری روابط عاشقانه قبل از ازدواج، دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 201 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
مبانی نظری روابط عاشقانه قبل از ازدواج، دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری روابط عاشقانه قبل از ازدواج، دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

نظریه­های روانشناختی روابط عاشقانه

بسیاری از مدل­های نظری معروف به بررسی رابطه­های عاشقانه و دوستانه می­پردازند که به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می­کنیم، اینکه چه عواملی موجب بروز رفتارهای عاشقانه می­شوند؟ و چگونه این روابط تقویت می­شوند.

- نظریه جذب و کشش[1]

نظریه جذب و کشش به عنوان یکی از موضوع­های مطرح در روانشناسی اجتماعی برای توضیح رابطه­های عاشقانه و دوستانه تلاش می­کند. مطابق با این نظریه، انسان به عنوان کنش­گر اجتماعی همیشه کنش­های عقلانی معطوف به هدف مشخصی ندارد. رابطه­های عاشقانه، خودجوش، رازگونه و شگفت­انگیز بین افراد تنها هنگامی روی می­دهد که تحت­تأثیر کنش­متقابل عاطفی واقع شود. همجواری، ارتباط و دوستداری، همانندی و جاذبه جسمی از عامل­های کارآمد بر جذب و کشش می­باشد. اصل همجواری بر این واقعیت تأکید می­کند که در عمل، رابطه­های دوستانه و عاشقانه و مجذوب شدن افراد به یکدیگر به شدت تحت تأثیر فاصله مکانی می­باشد. به عنوان نمونه در گزینش همسر که بیشترین حد روابط عاشقانه و مجذوب شدن را به همراه دارد، فاصله مکانی نقش کارآمدی دارد. اغلب ازدواج بین مردان و زنانی روی می­دهد که در همجواری یکدیگر مانند محل تحصیل یا محل کار بوده­اند. فرضیه ارتباط و دوستیاری بر این موضوع تأکید می­کند که در شرایطی ویژه، هرچه افراد گروههای گوناگون قومی، نژادی و غیره بیشتر در ارتباط با هم باشند، بیشتر به نگرش های بهینه نسبت به یکدیگر دست می­یابند و بیشتر به یکدیگر همدلی پیدا کرده و جذب و کشش بین آنها بیشتر خواهد شد. همچنین روان­شناسان اجتماعی فرضیه همانندی را مطرح کرده­اند و بر این باورند که مردم کسانی را ترجیح داده و مجذوب آنها می­شوند که در شیوه­­های زندگی با ایشان اشتراک داشته باشند. سرانجام روان­شناسی اجتماعی در آزمون­های گوناگون به این نتیجه رسیده­اند که جاذبه جسمی نقش کارآمدی در جذب و کشش افراد به یکدیگر ایفاء می­کند(احمدی،1387: 123-115). .............

....................

- نظریه دلبستگی[2]

نظریه دلبستگی در سال 1969 توسط بالبی[3] گسترش یافت. بر اساس این نظریه همة افراد با مجموعه­ای از سیستم­های کنترل رفتاری[4] به دنیا می­آیند که این سیستم­های رفتاری باعث می­شود که نوزادان و بچه­ها رفتارهایی را از خود بروز دهند که در نهایت بقای آنان را به ویژه در دوران نوازدی و کودکی تضمین می­کنند. بالبی بر این اعتقاد بود که نگهدارندگان اولیه کودک حکم "تکیه...........

..............

- نظریه شناخت اجتماعی

نظریه یادگیری اجتماعی یکی از نظریاتی است که توسط آلبرت بندورا (1977)ارائه شده و به عقیده بسیاری، یکی از تأثیرگذارترین نظریه­های یادگیری و رشد محسوب می­شود. بندورا اخیراً در سال 1986این تئوری را تحت تئوری شناخت اجتماعی مجدداً نامگذاری نمود تا از سایر تئوریهای یادگیری اجتماعی متمایز شود. نظریه شناخت اجتماعی نظریه­ای برای تبیین رفتارهای انسانی است که هم به خصائل درونی و هم به رخدادهای محیطی توجه دارد. نظریه شناخت اجتماعی عناصر میکانیکی و ارگانیکی رفتار را درنظر می­گیرد، اما یک نظریه کاملاً موقعیتی است. زیرا رفتار شخص را در ارتباط با محیط توضیح می­دهد. مطابق این تئوری ،عوامل شخصی، رفتاری و موقعیتی به طرز پیوسته جهت تعیین آنچه ما فکر می­کنیم، و آنچه ما انجام می­دهیم، در تعامل می­باشند. نظریه باندورا همچنین بر فرایندهای خود ارزیابی افراد تأکید می­کند. اهداف شخصی و خود ارزیابی­ها می­تواند تأثیر قابل توجهی بر روی آنچه افراد انجام می­دهند، داشته باشد(گودین،1990: 108).

..................

- نظریه­های انحرافات اجتماعی

زندگی اجتماعی انسان تحت حاکمیت قواعد یا هنجارهاى اجتماعی است.اگر ما از قواعدی که بعضی انواع رفتار را در زمینه­های معینی به عنوان رفتارهای مناسب و رفتارهای دیگری را به عنوان رفتارهای نامناسب تعریف می­کنند، پیروی نمی­کردیم فعالیت­هایمان....................

.........

- نظریه فشار فرهنگی و آنومی مرتون[5]

رابرت کی مرتون به مسئله ساخت هنجاری جامعه و تأکید بر آرزوها و امیالی که ارزش­های جامعه آن­ها را مورد توجه قرار می­دهند.............

...........

- نظریه­های جامعه­شناختی روابط عاشقانه

نظریه جامعه شناختی محصول خودآگاهی و جزء ضروری تفکر است که با آشکار ساختن مسائل نامرئی و غیرآگاهانه، درک روشن مسائل اجتماعی را ممکن می­سازد. از همین رو است که جرج ریتزر در تعریف نظریه جامعه شناختی می­نویسد: نظریه جامعه شناسی، نظام گستره­ای از افکار است که با مهمترین قضایای مربوط به زندگی اجتماعی سرو کار دارد(توسلی، 1379: 25).

- نظریه کنش اجتماعی پارسونز[6]

..................

- نظریه نسلی پیر بوردیو[7]

به اعتقاد بوردیو، در شرایط معاصر، شکاف نسل­ها، شکافی افقی بوده و در عصرها و میدان­های مختلف اجتماعی اعم از نهادی یا غیر نهادی، رویارویی بین جوانان و افراد مسن عملاً حاکی از تعارض بین افرادی به مواضع گوناگون قدرت و ثروت است. از نظر بوردیو، جوان و پیر نه یک امر عینی و واقعی، بلکه یک ساختار اجتماعی هستند که در نتیجه­ی مبارزه میان پیر و جوان درمیدان­های مختلف به وجود می­آیند.

............

- رویکرد تاریخی تحلیل نسل[8]

نظریه نسل تاریخی اولین بار توسط مانهایم متفکر آلمانی دهه 30-1920 فرمول بندی و تنظیم شد. در این دیدگاه، نسل صرفاً شامل افراد هم­دین یا هم دوره نبوده و فاصله زیستی30-20 سال نیز در تبیین تغییر اجتماعی با تغییر نسل، نسبتاً بی­اهمیت است. درواقع، ظهور یک نسل حقیقی و تبلور یک آگاهی نسلی متمایز، نتیجه حوادث تاریخی عظیمی است که افراد در حدود 25-17 سالگی خود در داخل حوزه جغرافیایی واحدی، به طور مشترک آن را تجربه می­کنند ( توکل و قاضی نژاد،98:1385). در واقع این.............

............

- نظریه ساختار ارزشی شوارتز[9]

ارزش­ها تصورات مشترک اجتماعی یا شخصی دراین باره­اند که یک فرد چطور بایست در یک موقعیت معین رفتار نماید و چه اهداف یا چه وضعیت­های نهایی­ای بایست برگزیده شود(روکیج :1973). علاوه بر این، ارزش­ها به ندرت، «مستقل» هستند، بلکه هم نظام ارزشی فردی و هم نظام ارزشی اجتماعی به صورت جمعی ایجاد می­شوند(پارسونز :1953). یک نظام ارزشی«سازمان دیرپایی از باورها درباره شیوه­های رفتار یا وضعیت­های نهایی زندگی است که در طول پیوستاری از اهمیت قرار دارد»(روکیج:1973به نقل از کارفا،1999: 12-11)...............

...........

- دیدگاه اسلام

از دیدگاه اسلام، ارتباط میان زن و مرد فی نفسه ممنوعیتی ندارد. طبیعی است، در جامعه­ای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل می­دهد، چـاره­ای جز ارتباط دو جنس مخالـف بـا همدیگر نیست. بـه تعبیـر دیـگر، اجتمـاع مجموعه­ای از زنان و مردان است و قابل تقسیم به جامعه­ی مردان و جامعه‌ی زنان نیست. ..........

..............

- نظریه پست مدرن

پست مدرنیسم مانند بسیاری از اصطلاحات و تعابیر دیگر دچار بی ثباتی و تزلزل در معناست؛ یعنی یک نظریه نظام­مند، با فلسفه­ای جامع و فراگیر نیست؛ بلکه یک پیکره پیچیده و در هم تنیده و متنوع از اندیشه­ها، دریافتها، تشخیصها، شناختها، تفاسیر، تعابیر، برداشتها، آراء و نظریات متفاوتی از فرهنگ رایج و ترسیم نمایی از کثرت پدیده­های مرتبط به هم می­باشد(علیزاده،1383: 156)............

.............

-عشق سیال زیگمونت باومن[10]

درکتاب عشق سیال، باومن به بررسی رابطة انسانی میان زنان و مردان پرداخته و بر ناپایداری[11] خارق العاده پیوندهای انسانی، احساس ناامنی حاصل از این ناپایداری، وامیال متضاد ناشی از این احساس مبنی بر تحکیم پیوندها و در عین حال سست نگه داشتن آنها در دوران مدرن تأکید می­کند. باومن نشان می­دهد چگونه در جامعه مدرن، روانشناسی، بازار و ... انسان­ها را به سوی...........

.........

نظریه تغییر نگرشی و ارزشی اینگلهارت[12]

در دهه های اخیر مسأله تغییرات فرهنگی به عنوان یکی از عمده­ترین پدیده­های جامعه­شناسی از سوی بسیاری از متفکران مطرح بوده است. در این میان رونالد اینگلهارت از نامدارترین اندیشمندانی است که از اواسط دهه 1970 میلادی تاکنون، یکی از مشهورترین مجموعه آثار، درباره تحولات ارزشی در جهان را منتشر کرده است. سیر آثار وی از پژوهش­های تجربی درباره تحولات فرهنگی در جوامع صنعتی آغاز شده و ضمن گسترش به زمینه تحولات ارزشی در کل جهان و مطالعه تطبیقی این موضوع در بین کشورهای مختلف، به شکل­گیری بینش­های نظری درباره تغییر اجتماعی انجامیده است(فاضلی1383: 66). اینگلهارت در این نظریه به دنبال این مطلب است که ماهیت دگرگونی­های فرهنگی، علت­ها و پیامدهایش چه می باشد(آزادارمکی،1380: 18). ............

...........

فهرست منابع

-آزادارمکی، تقی. زند، مهناز. خزایی، طاهره(1379)."بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی." مجله علوم اجتماعی. شماره16 صص 29-3.

-آزادارمکی، تقی. شریفی­ساعی، محمدحسین(1390). "تبیین جامعه­شناختی روابط جنسی آنومیک در ایران." مجله خانواده­پژوهی. سال هفتم، شماره 28 صص462-435.

-آزادارمکی، تقی. شریفی­ساعی، محمدحسین. ایثاری، مریم. طالبی، سحر(1390). "سنخ­شناسی الگوی روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران." مجله جامعه­پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم­انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم، شماره 2 صص34-1.

-آزادارمکی، تقی. غفاری، غلامرضا(1386). جامعه­شناسی نسلی در ایران. تهران: جهاد دانشگاهی، پژوهشکده علوم­ انسانی و اجتماعی.

...................

..................



مبانی نظری اجاره، اجیر، مستأجر
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 76 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 51
مبانی نظری اجاره، اجیر، مستأجر

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری اجاره، اجیر، مستأجر

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

اجاره

برای شناسایی تعریف اجاره مفهوم لغوی و اصطلاحی آن بیان می‌شود:

الف) اجاره در لغت

اجاره در لغت اسم برای اجر یا اجرت بوده و اجر به معنای مزدی است که در مقابل عمل پرداخت می‌شود.[1] همچنان که "کراء" غالباً به معنای "اجر" در اجاره‌ی غیر ذوی‌العقول است.[2] راغب در "مفردات" تصریح می‌کند: به مزدی که در مقابل عمل خوب داده می‌شود اجر گفته‌ می‌شود؛ برخلاف جزا که در مقابل مطلق عمل اعم از خوب و بد داده می‌شود.[3]

.................

ب) اجاره در اصطلاح

در اصطلاح فقه مشهور است که اجاره تملیک منفعت یا عمل در مقابل عوض می‌باشد.[4]

گروهی تعریف مشهور را از زوایای مختلف مورد انتقاد قرار داده‌اند. از جمله معتقدند که تملیکی بودن عقد اجاره با پاره‌ای از آثار آن سازگاری ندارد چه این که منافع در عقد اجاره، حین عقد موجود نیست و چون اجاره از عقود معاوضی است لذا می‌بایست کل منافع در برابر کل ثمن قرار گیرد و حال آن که منافع عین مستأجره معدوم است.[5]

.................

- اجیر

اجیر در لغت به معنی مزدگیر است.[6] یعنی‌کسی‌که‌ با گرفتن دستمزد برای دیگری کار می‌کند.[7] در اصطلاح فقه به کسی که نیروی کار خود را به اجاره می‌دهد اجیرگفته‌ می‌شود. ماده‌ی2 قانون کار در تعریف اجیر (کارگر) مقرر می‌دارد: «کارگر (اجیر) از لحاظ این قانون‌کسی است‌که به ‌هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا (اجـرت) به ‌درخواست ‌کارفـرما‌‌ (مستأجـر) کار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند............

.................

-مستأجر

..............

- انواع اجاره

اجاره در برخی از منابع فقهی به اعتبار موضوع (موجَر) بر دو مقسم اجاره‌ی اعیان و اجاره‌ی ابدان(انسان) تقسیم شده است[8] در حالی که در برخی از منابع فقهی دیگر و همچنین در قانون مدنی، تقسیم اجاره به اجاره­ی اشیاء، اجاره­ی حیوان و اجاره­ی انسان ترجیح داده شده است[9] که در ذیل بر همین مبنا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ............

............

- اجاره‌ی اشیاء

...........

- اجاره‌ی حیوان

نظر به این‌که در اجاره‌ی حیوان، مستأجر به واسطه‌ی اجاره، مالک منفعت حیوان می‌شود اجاره‌ی حیوان در ردیف اجاره‌ی اشیاء قرار داده شده است؛ بنابراین در برخی از منابع اجاره‌ی اشیاء و اجاره‌ی حیوان در ذیل...........

..........

- اجاره‌ی انسان (اشخاص)

قانون مدنی اگر چه از اجاره‌ی انسان تعریفی به عمل نیاورده ‌است اما سرفصل ماده‌ی 512 آن به اجاره­ی اشخاص تعلق گرفته‌است. اجاره­ی انسان یا اشخاص که در کتب فقهی و حقوقی از آن بحث می‌شود در مقابل اجاره‌ی اعیان و حیوان و یا به طور کلی در مقابل اجاره‌ی اعیان بوده و منظور از اشخاص، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد.

................

-مفهوم و ماهیت اجاره‌ی اشخاص

...........

الف) تملیکی یا عهدی بودن اجاره­ی اشخاص

...............

ب) ثمره­ی تملیکی یا عهدی بودن اجاره­ی اشخاص

.......

- اقسام اجاره‌ی اشخاص

اجاره­ی اشخاص از جهات مختلف و متعددی ممکن است مورد تقسیم واقع شود که احصاء تمامـی آن‌ها باعث طولانی شدن بحث شده و مجال موسعی را می‌طلبد. به طور مثال اجاره­ی اشخاص، از جهت موضوع عقد (عمل)، طرفین عقد (عامل) و ... می‌تواند مورد تقسیم واقع شود.

..............

- اجاره‌ی خدمه و کارگران

..........

الف) اجیر خاص

................

ب) اجیر عام (مطلق)

اجیر مطلق[10]که از آن به اجیر عام[11] و اجیر مشترک[12] نیز یاد می‌شود در مقابل اجیر خاص بوده و کسی است که اجیر می‌شود تا کاری را برای دیگری در مدتی معین بدون تعهد مباشرت در انجام آن کار، یا با تعهد مباشرت ولی بدون تعیین مدت و یا بدون تعیین هیچ‌یک از این‌ها متعهد می‌شود.[13]

............

- اجاره‌ی متصدیان حمل و نقل

..................

- ارکان اجاره‌ی اشخاص

اجاره­ی اشخاص به عنوان عقدی معوض، بر سه رکن استوار است: متعاقدین، ایجاب و قبول و عوضین.

- متعاقدین

متعاقدین که همان پدیدآورندگان اصلی عقد اجاره­ی اشخاص هستند عبارتند از: اجیر و مستأجر. وجود.............

.........

- ایجاب و قبول

..............

- عوضان (مورد معامله)

رکن سوم در عقود معاوضی، محل عقد است که از آن به عوضان یعنی عوض و معوض یاد می‌کنیم.

..........

- معوض (منفعت عمل یا شخص)

در اجاره­ی انسان، متعلق اجاره خود انسان است مثل این که شخص آزاد خود را اجیر غیر کند برای این که عملی را برای او انجام دهد مانند شیر دادن طفل، که غالباً تملیک عمل در مقابل اجرتی انجام می­گیرد.............

.........

- عوض (اجرت)

عوضِ منفعت حاصل از عمل اجیر که از آن به اجرت تعبیر می­شود یکی از ارکان اجاره­ی اشخاص..........

............

- مقایسه‌ی اجاره‌ی اشخاص با برخی از قراردادهای مشابه

...............

- اجاره‌ی اشخاص و تصدی حمل و نقل

با تصویب جلد اول قانون مدنی در سال 1307 هـ.ق، قانون مدنی اقسام عمده­ی اجاره‌ی اشخـاص را در...............

..........

- اجاره‌ی اشخاص و قرارداد کار

بعد از جنگ جهانی دوم و حوادث بعد از شهریور ماه 1320، ملاحظات اقتصادی‌ و اجتماعی، وضع ‌قوانین ‌و مقررات ‌متناسب با نیازهای ‌جامعه ‌را اقتضاء‌ می‌کرد. تا این‌که درسال 1325 متنی به نام قانون کار به تصویب رسید، این مصوبه جای خود را به قانون کار 1328 و سپس به قانون کار 1337 داد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر مبنای برخی ملاحظات و بعضاً با ملاحظات شرعی علیرغم فراز و نشیب‌های فراوان بالأخره قانون فعلی در آبان ماه 1369 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.[14]

.............

الف) تمیز اجاره­ی اشخاص از قرارداد کار

..............

ب) فایده‌ی تمیز قرارداد کار از مقاطعه‌کاری

.............

- اجاره‌ی اشخاص و عقد استصناع

............

- اجاره‌ی اشخاص و عقد ودیعه

...............

-اجاره‌ی اشخاص و عقد وکالت

.................

- مفاهیم مرتبط

.........

- مدعی و منکر

«مدعی در لغت، اسم فاعل از دعا – یدعو از باب افتعال، به معنی خواهنده است خواه به دروغ یا به راست باشد. اما در اصطلاح مدعی کسی است که چیزی را از دادگاه به ضرر دیگری می­خواهد و به او خواهان گفته‌می­شود. طرف مقابل که دعوا علیه او اقامه شده است، مدعی‌علیه­ و یا خوانده نامیده می‌شود.»[15]

...........

الف) معیار تمیز مدعی از منکر

.................

ب) حکم مدعی و منکر

................

- تداعی

................

الف) رسیدگی به دعوا براساس قاعده­ی مدعی و منکر

...............

ب) رسیدگی به دعوی براساس قاعده‌ی عدل و انصاف

................

فهرست منابع:

1- قرآن کریم.

2- آل کاشف الغطاء، محمد حسین بن علی بن محمدرضا. تحریر المجله. ج 1، نجف اشرف: المکتبه المرتضویه، 1359 هـ. ق.

3- ابن زکریا، ابوالحسن احمد بن فارس. معجم مقاییس اللغه. ج 1، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1404 هـ.ق

4- ابن زهره الحلبی، سید حمزه بن علی. غنیه النزوع. قم: موسسه الامام الصادق (ع)، 1417 هـ.ق

..................


[1] - ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، ج4، ص 10 – ابوالحسین احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقاییس اللغة، چاپ اول، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1404 هـ.ق، ج 1 ، ص 63

[2] - الخلیل بن احمد الفراهیدی، العین، چاپ اول، قم، مؤسسه دارالهجره، 1409 هـ.ق، ج 5 ، ص 403 – اسماعیل بن عباد الصاحب، المحیط فی اللغة، چاپ اول، بیروت، عالم الکتاب ،1414 هـ.ق، ج 6 ، ص 316

[3] - ابوالقاسم الحسین محمد الراغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، چاپ اول، لبنان، دارالعلم، 1412، هـ.ق ، ص 64

[4] - زین الدین بن علی العاملی(شهید ثانی)، مسالک الافهام، ج 5 ، ص 71 – محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج 27 ، ص 204

[5] - محمد بن مکی العاملی (الشهید الاول)، القواعدو الفوائد، بی چا، قم، منشورات مکتبه المفید، بی تا، ج 2 ، ص 272

[6] - معلوف لویس، المنجمد فی اللغه و الاعلام، بی چا، قم، انتشارات اسماعیلیان، 1363 هـ.ق ، ص 8

[7] - سید علی اکبر قرشی، قاموس قرآن،‌ چاپ ششم،‌ تهران،‌ دارالکتب الاسلامیه، ‌1412 هـ.ق ، ج1،‌ ص 25

[8] - محمد حسین غروی نائینی، منیةالطالب فی حاشیةالمکاسب، چاپ اول، تهران، المکتبةالمحمدیة،1373هـ.ق،ج1،ص15ــ محمد فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعة فی شرح تحریرالوسیلة(الاجارة)،چاپ اول، قم،مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)،1424هـ.ق،ص257

[9] -مؤسسة دائرة معارف الفقه الاسلامی، موسوعة الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل البیت(ع)، ج4، ص278ــ ماده 467 ق.م : « مورد اجاره ممکن است اشیاء یا حیوان یا انسان باشد.»

[10] - شیخ یوسف بحرانی، حدائق الناضره، ج 21 ، ص 558

[11] - الشیخ عبدالله المامقانی، مناهج المتقین فی فقه ائمه الحق و الیقین، بی جا، قم، موسسه آل البیت لاحیاء الترات، بی تا ، ص 39

[12] - شمس الدین محمد بن شجاع القطان، معالم الدین فی فقه آل یاسین (دوره فقیهه کامله علی وفق مذهب الامامیه)، چاپ اول، قم، موسسه امام صادق (ع) ، 1424هـ.ق، ج1 ، ص473

[13] - محمدحسن نجفی، جواهر الکلام، ج 27 ص 268ــ ابوالقاسم بن محمدحسن میرزای قمی، جامع الشتات فی اجوبه السؤالات، چاپ اول، تهران، موسسه کیهان، 1413 هـ.ق، ج1 ، ص 292

[14] - عزت الله عراقی، حقوق کار، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت، 1381هـ.ش، ص69-80

[15] - محمد جعفر جعفری لنگرودی ، ترمینولوژی حقوق، چاپ چهاردهم، تهران، کتابخانه گنج دانش، 1383، ص 631


مبانی نظری حل اختلافات مربوط به انعقاد عقد بین اجیر و مستأجر
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 80 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 58
مبانی نظری حل اختلافات مربوط به انعقاد عقد بین اجیر و مستأجر

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری حل اختلافات مربوط به انعقاد عقد بین اجیر و مستأجر

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

چگونگی حل اختلافات مربوط به انعقاد عقد

برای شکل­گیری هر عقدی، ارکانی لازم است تا پیمان بر آن استوار گردد. عقد اجاره‌ی اشخاص نیز برای وقوع به سه رکن نیاز دارد. اول، ایجاب و قبولی که حاکی از عقد و اراده و خواست طرفین است؛ دوم، متعاقدین............

...............

- اختلافات مربوط به عقد

اختـلافـات بین اجیر و مستـأجر گاهی مربوط به خود عقد و ایجـاب و قبـول می­شود که حاکی از اراده­ی..............

.............

- اختلاف اجیر و مستأجر در اصل وقوع عقد اجاره

اولین قدم برای ایجاد یک رابطه‌ی حقوقی این است طرفین، نیت و انگیزه‌ی ایجاد رابطه‌ی حقوقی را داشته باشند و به عبارت دیگر قصد و رضای طرفین بر آن تعلق گرفته باشد.

..............

الف) اختلاف قبل از انجام کار

هر گاه اجیر و مستأجر در وقوع عقد اجاره با همدیگر اختلاف داشته باشند و یکی از طرفین مدعی وجود اجاره و طرف دیگر منکر وقوع آن باشد، مدعی وقوع اجاره خواه اجیر باشد یا مستأجر موظف است دلیل و بینه‌ای برای ادعای خود ارائه نماید. در صورتی که مدعی بیّنه نداشته باشد قول منکر اجاره مقدم می­شود[1]و سپس منکر طبق قانون «البیّنه علی المدعی و الیمین علی من انکر»، بر عدم وقوع اجاره سوگند یاد می‌کند.[2] ولی برخی معتقدند که ادعای اجاره در این صورت از دعاویی است که الزامی ایجاد نمی‌کند و لذا سوگند متوجه منکر آن نمی­شود.[3]

..................

ب) اختلاف بعد از انجام کار

هرگاه نزاع اجیر و مستأجر در وقوع عقد اجاره پس از انجام کار و استیفاء منفعت باشد، بنابراین که مدعی وقوع اجاره، اجیر باشد یا مستأجر، دو صورت فرض می­شود:

..................

- اختلاف در نوع عقد

توافق اراده­ی طرفین یکی از شرایط تأثیر اراده در خلق ماهیت اعتباری عقد است. منظور از توافق اراده­ی طرفین این است که آنچه طرفین، انشاء آن را اراده می‌کنند یکی باشد. لزوم توافق اراده­ی طرفین را به عنوان یکی از شرایط تأثیر قصد، با تحلیل ماهیت عقد و همچنین از برخی مقررات مربوط به عقود و تعهدات به طور کلی مانند ماده‌ی 183 و 194 می‌توان استنباط کرد. [4]

................

- اختلاف طرفین در اجاره و تبرع

گاهی اتفاق می‌افتد که طرفین قرارداد در اذن بر استیفای منفعت متفق هستند، و لیکن مالک منفعت..........

............

الف) بروز اختلاف قبل از انجام کار

هر گاه طرفین قرارداد قبل از انجام کار اختلاف کنند که آیا انجام کار به نحو اجاره بوده یا تبرعاً صورت گرفته است بنابر‌این که مسأله را از باب تداعی بدانیم یا این‌که اجاره اثبات نگردد، طرفین سوگند یاد می‌کنند و در نتیجه هر یک از طرفین اگر مالی در دست دیگری داشته باشد به آن رجوع می‌کند و اجرتی بر مأذون در استیفاء منفعت تعلق نمی‌گیرد[5]زیرا استصحاب عدم اجاره، حق اجرتِ طرف مقابل را نیز نفی می­کند.[6]

.............

ب) بروز اختلاف بعد از انجام کار

زمانی که تنازع و دعوا بعد از انجام کار رخ بدهد چه این که استیفاء کننده‌ی منفعت، تمام منفعت را استیفاء کرده باشد یا بعضی از آن را، آیا مالک مستحق اجرت منفعتی که از ناحیه طرف مقابل استیفاء شده است می باشد یا نه؟

............

- اختلاف طرفین در اجاره و جعاله

هرگاه یکی از طرفین قرارداد مدعی اجاره در مقابل اجرت معین باشد و طرف دیگر، مدعی جعاله در مقابل جعل شود، از آن جهت که هر یک از طرفین می‌خواهد حقی را بر دیگری اثبات یا از خود نفی کند مورد از موارد تداعی بوده و با تحالف هر کدام از متداعیین، حکم به سقوط دعوای آن‌ها شده و قراردادشان باطل................

............

- اختلاف طرفین در اجاره و استیجار

هر گاه مالک عینی ادعا کند که آن را اجاره داده است ولی متصرف در عین ضمن رد ادعای مالک عین، ادعا کند که برای محافظت از عین اجیر شده است. مانند این که مالک ادعا کند که خانه‌ام را اجاره دادم در مقابل فلان مبلغ در سال، و ساکن خانه نیز ادعا کند که مرا برای حفظ خانه درمقابل فلان مبلغ اجیر کرده‌ای.[7]

..............

- اختلاف در کیفیت عقد

توافق اراده­ی طرفین نه تنها درماهیت عقد بلکه در خصوصیات عقد (مطلق یا مشروط) نیز ضروری است وگرنه عقدی واقع نخواهد شد.[8]

اما اگر بین اجیر و مستأجر در مشروط یا مطلق بودن عقد اختلاف شود، تکلیف چیست؟

............

الف)اختلاف قبل از انجام کار

براساس قول اول، که مورد مسأله را از باب مدعی و منکر می‌داند. مدعی وجود شرط وظیفه دارد آن‌را اثبات نماید. در صورت ناتوانی از اثبات ادعای خود، منکر وجود شرط، بر عدم وجود شرط یعنی مطلق بودن عقد اجاره، قسم یاد می‌کند و قول وی مقدم می‌شود و طرفین عقد اجاره، هر یک ملزم به ایفاء تعهد خود (بدون شرط) می‌باشند...........

...........

ب) اختلاف بعد از انجام کار

............

- اختلاف در صحت و بطلان عقد

گاه یکی از طرفین (اعم از اجیر یا مستأجر) برای اجرای قرارداد یا گرفتن خسارت ناشی از عهدشکنی.......

.............

- جریان اصل عدم یا اصل صحت

بین فقها معروف است[9] که در حل اختلاف بین اجیر و مستأجر در صحت و فساد عقد، قول مدعی صحت به ضمیمه­ی سوگندش مقدم می‌شود.

..............

- قلمرو اجرای اصل صحت

به طور کلی می­توان در خصوص قلمرو اجرای اصل صحت نظرات فقها را در چند دسته خلاصه کرد.

...........

- قاعده ی کلی در اجرای اصل صحت

..........

- اختلاف در مدت عقد

..........

-اختلاف در مدت از حیث طول مدت زمان

...........

- اختلاف در مدت عقد از حیث تعیین یا عدم تعیین

...........

- اختلاف در متعاقدین

گاهی در قراردادها طرف قرارداد چنان برای شخص اهمیت دارد که حاضر نیست با غیر آن شخص رابطه‌ی قراردادی داشته‌باشد به طوری که در صورت اشتباه در شخص طرف قرارداد یا تغییر طرف قرارداد حاضر به انجام تعهد نمی‌باشد و لذا اشتباه در شخص یا تغییر و تبدیل طرف قرارداد منشأ بروز اختلافاتی میان اجیر و مستأجر می‌گردد که در ذیل دو مبحث به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

............

- اختلاف در شخص اجیر یا مستأجر

..........

- اختلاف در تغییر و تبدیل اجیر و مستأجر

................

- اختلاف در عوضین

اختلاف بین اجیر و مستأجر در قرارداد اجاره‌ی اشخاص به عنوان قراردادی معوض گاهی در منفعت اجیر و گاهی در اجرت رخ می‌دهد که در ذیل به هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود.

............

-اختلاف در منفعت (عمل)

یکی از شرایط انعقاد و درستی عقود معوض از جمله اجاره­ی اشخاص معلوم و معین بودن عوضین است.[10]مجهول بودن منفعت (یکی از دو عوض) موجب غرر و به موجب حدیث نبوی(ص)[11]موجب ابطال عقد است.[12]

.................

- اختلاف در نوع عمل

گاهی بعد از قرارداد اجاره، طرفین در نوع عمل با هم اختلاف می‌کنند مثلاً هنگامی که اجیر در خیاطی و بافندگی مهارت دارد و هر کدام از طرفین در نوع منفعت که خیاطی بوده یا بافندگی اختلاف پیدا می‌کنند.[13]............

............

الف) وقوع اختلاف قبل از انجام کار

معروف است که هر گاه اختلاف مذکور قبل از انجام کار باشد مسأله از باب تداعی و تحالف می‌باشد.[14] این سخن زمانی تمام است که معیار و میزان در تشخیص مدعی، صورت و مصب دعوا باشد.[15]

...........

ب) وقوع اختلاف بعد از انجام کار

............

- اختلاف در میزان و مقدار عمل

..............

- اختلاف در اجرت

..........

-اختلاف در نوع اجرت

..........

- اختلاف در تعیین اجرت

............

- اختلاف در مقدار اجرت

..........

فهرست منابع:

1- قرآن کریم.

2- آل کاشف الغطاء، محمد حسین بن علی بن محمدرضا. تحریر المجله. ج 1، نجف اشرف: المکتبه المرتضویه، 1359 هـ. ق.

3- ابن زکریا، ابوالحسن احمد بن فارس. معجم مقاییس اللغه. ج 1، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1404 هـ.ق

....................

..............


[1] - همان

[2] - سید جواد بن محمد حسینی عاملی، مفتاح الکرامه، همان – محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج27، ص 241 ـ شیخ یوسف بحرانی، الحدائق الناصره ، ج 21، ص 634 – ابوالقاسم خویی، موسوعة الامام الخویی، ج 30 ، ص 422 و 423

[3] - سید محمود هاشمی شاهرودی، کتاب الاجاره ، ج 2، ص 334

[4] - ماده 183 ق.م مقرر می‌دارد:"عقد عبارت است ازاین که یک یا چند نفر تعهد بر امری نمایند و مورد در مقابل یک یا چند نفر دیگر قبول آنها باشد." همچنین ماده 194 ق.م مقرر می‌دارد:" الفاظ و اشارات و اعمال دیگر که متعاملین به وسیله‌ی آن انشاء معامله می‌نمایند،باید موافق باشد به نحوی که احد طرفین همان عقد را قبول کند که طرف دیگر قصد انشاء آن را داشته والا معامله باطل است."

[5] - الشیخ محمد بن الحسن الطوسی، المبسوط فی فقه الامامیه، ج 3 ،ص21 و الخلاف، ج 3 ص 388 و ص389 – السید حمزة بن علی بن زهرة الحلبی، غنیة النزوع، ص276 – نجم الدین جعفر بن الحسن (المحقق الحلی)، شرایع الاسلام، ج 2 ،ص 174 و 175 – الحسن بن یوسف بن علی بن المطهر(العلامه حلی)، تذکرة الفقها، ج 2، ص330، محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج 27 ، ص 198

[6] - موسوعة الفقه الاسلامی، ج 4، ص 418

[7] - موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل البیت (ع) ، ج 4 ، ص 422

[8] - شیخ موسی نجفی خوانساری، منیه الطالب، چاپ اول ، قم ، موسسه نشر اسلامی، 1418 هـ . ق ، ج 1 ، ص 114

[9] - الحسن بن یوسف بن علی بن المطهر(علامه حلی)، قواعد ، ج 2 ، ص 310 - سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، عروه، ج 5 ، ص 122 ، مسأله 11، سید محسن حکیم، مستمسک العروه الوثقی، ج 12 ، ص 172

[10] - ماده 190 ق.م ، بند 3

[11] - مرسله معروف « نهی النبی عن بیع الغرر» یا «نهی النبی عن الغرر». وسایل الشیعه، ج 17، ص 448 کتاب التجاره، ابواب‌آداب التجاره، حدیث 3

[12] - شیخ مرتضی انصاری، کتاب المکاسب، چاپ چهارم، قم ، انتشارات اسماعیلیان ،1376 هـ.ش، ج 2،ص 124

[13] - مسأله می تواند نظیر تنازع در عین مستأجره باشد مانند جایی که اختلاف شود مورد اجاره، قاطر بوده یا الاغ و در حل چنین اختلافی گفته شده است که مرجع حل اختلاف تحالف است.

[14] - شیخ محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج 27 ، ص 345 – مسأله ناظر به مسأله 12 و 13 از باب تنازع عروه الوثقی می باشد.

[15] - سید محسن حکیم، مستمسک العروة الوثقی، ج 12، ص 174


مبانی نظری حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت، قاچاق زنان
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57
مبانی نظری حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت، قاچاق زنان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت، قاچاق زنان

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت

حمایت کیفری ابتدایی ترین گونه حمایت است و چون در روزگار ما از طریق جرم انگاری در پوشش قانون شناخته می شود، در چارچوب ( سیاست جنایی تقنینی ) می گنجد. در ایران بزه دیده شناسی زنان بیشتر در سطح سیاست جنایی تقنینی و در چارچوب حمایت کیفری مورد توجه قرار گرفته است. در حمایت کیفری چند حالت می توان تصور کرد:..........

...........

- حمایت کیفری از زنان قربانی خشونت جسمانی

در این فصل جرایم علیه تمامیت جسمانی که نسبت به زنان امکان وقوع دارد چه در قوانین داخلی و چه در.................

................

- جرم انگاری خشونت های جسمانی موجب قصاص

.................

- : قتل عمد

قتل شدیدترین و بی رحمانه ترین نوع تعرض علیه تمامیت جسمانی یک فرد است که منجر به از بین رفتن جان و نفس انسان می شود و به همین دلیل در قوانین کشور ما قتل نفس از مهم ترین جرایم محسوب شده و در قبال آن ضمانت اجرایی کیفری سنگینی نظیر حبس، قصاص و دیه پیش بینی شده است. قانونگذار در ماده 206 قانون مجازات اسلامی موارد قتل عمدی را احصاء نموده و در ماده 205 قانون مجازات اسلامی مجازات آن را قصاص دانسته است : « قتل عمد برابر مواد این فصل موجب قصاص است و اولیاءدم می توانند با اذن ولی امر، قاتل را با رعایت شرایط مذکور فصول آتیه قصاص نمایند....».[1]همچنین در ماده 207 قانون مجازات اسلامی، آمده : « هرگاه مسلمانی کشته شود قاتل قصاص می شود و...».[2]در کتب فقهی مختلف نیز درخصوص.............

...............

- ایرادات در تبعیض مجازات قتل عمد زنان

ایرادی که از جنبه عملی بر این ماده وارد است این است که چنانپه اولیاءدم زن توان پرداخت مازاد بر دیه زن را نداشته باشد و از سوی دیگر قاتل نیز راضی نشود یا توان پرداخت دیه زن را نداشته باشد، چون تراضی برای..............

.............

- ادله شرعی تبعیض مجازات قتل عمد زنان

..............

قرآن کریم : آیات مربط به قصاص :

................

روایات :

..............

اجماع :

...............

- جرایم عمدی مادون نفس

.................

...............

اجماع :

در مورد قصاص عضو و جرح، قول مشهور فقهای امامیه این است که تا زمانی که دیه عضو و جراحت به یک سوم دیه کامل نرسیده است زن و مرد به طور مساوی در برابر یکدیگر قصاص می شوند. اما زمانی که دیه به یک سوم و بالاتر رسید، مرد به شرطی در برابر قطع عضو و جرحی که به یک زن وارد نموده است قصاص می شود که زن نصف دیه قطع عضو مرد را به او بپردازد.

- شیخ مفید در مورد قصاص اعضاء و جوارح می گوید: ( زن می تواند در اعضاء و جوارح، دندانها، تا آنجا که دیه او با دیه مرد برابر است یعنی تا یک سوم دیه، مرد را قصاص کند اما در مواردی که دیه بیشتر از این حد باشد، بین زن و مرد قصاص نیست و زن می تواند از مرد مطالبه دیه و ارش کند ).[3]در اینجا در صورتی که دیه از یک سوم تجاوز کند قصاص ساقط دانسته شده است.

- امام خمینی (ره) در این مورد بیان می کند که : زن و مرد در دیه اعضاء و جراحات با هم مساویند البته تا زمانی که جراحات زن به یک سوم دیه مرد نرسیده است زیرا زمانی که جراحت به این حد رسید زن در دیه و قصاص نصف مرد می شود و اگر به این حد رسید زن تفاوت دیه را باید به مرد جانی بپردازد ولی اگر زن جانی باشد و مرد مجنی علیه در صورت قصاص لازم نیست که مرد چیزی به زن پرداخت نماید ).[4]

..............

............

- جرم انگاری خشونت های جسمانی موجب دیه و تعزیر

...........

- جرایم قتل، ضرب و جرح و قطع عضو غیرعمدی

...............

الف: ایرادات به تبعیض در مجازات دیه نفس و اعضاء زنان

...............

ب: ادله شرعی تبعیض در مجازات دیه نفس و اعضاء زنان

................

ج: خلأهای قانونی در تعیین دیه زنان

................

- عدم تعیین دیه در قطع پستان زن

.............

بنددوم:سقط جنین زنان باردار

...............

- حمایت کیفری از زنان قربانی خشونت جنسی و روانی

مهم ترین خشونت های جنسی نسبت به زنان شامل زنا و تجاوز به عنف، هرزه گوئی و هرزه نگاری، قاچاق زنان، تعرض به زنان در اماکن عمومی که بیشترین لطمه را به حیثیت و تمامیت جنسی و روانی زنان وارد می سازد به همین دلیل آن را در ذیل مورد بررسی قرارمی دهیم:

مبحث اول : زنا

................

- تجاوز به عنف

................

1)- ایجاد آسیبهای جسمی

...............

2)ـ ایجاد بیماریهای روانی

................

3)ـ آسیبهای خانوادگی

.............

4)ـ آسیبهای اجتماعی

............

- قذف

...............

- هرزه گوئی و هرزه نگاری

..............

- تعریف و ابعادهرزه گوئی و هرزه نگاری

................

- مقررات مربوط به هرزه گوئی و هرزه نگاری

................

- قاچاق زنان

...............

-تعریف و ابعاد قاچاق زنان

امروزه علی رغم ایجاد تحول در معادلات جهانی و مناسبات انسانی، بسیاری از صاحبنظران معتدند که قاچاق سازمان یافته زن در جهان، توسط گروه های مافیایی در حال تبدیل به تجارتی پر سود شده است که کم کم از لحاظ سودآوری در جایگاهی برتر از قاچاق اسلحه و مواد مخدر قرار خواهد گرفت. بدیهی است که در هیچ قاموسی نمی توان عنوان «قاچاق» را برای انسان به کاربرد، اما در جایی که زن به کالایی سودآور برای پر کردن جیب سوداگران تبدیل شود، تفاوتی ندارد که جنس قاچاق شده هروئین، اسلحه و یا یک« زن » باشد. این تجارت با وجود اینکه برای برخی، سودهای کلان به همراه دارد، اما برای کالای مورد تجارت چیزی جز خشونت، تحقیر و استثمار به همراه نداشته است. کشور ایران هم از آفات و آسیب های این جرم در امان نیست امروزه قاچاق زنان برای کار خانگی یا کشاورزی، ازدواج های اجباری بصورت پستی و سفارشی و خرید و فروش زنان برای روسپی خانه ها و کلوپ های رقص صورت می گیرد.[5]

پروتکل پیشگیری و سرکوب و مجازات، قاچاق اشخاص به ویژه زنان و دختران مصوب سال 2000 در ماده 3 خود قاچاق زنان را تعریف نموده است و آن عبارتند از :« استخدام، انتقال، حمل و نقل، پناه دادن، تقلب، فریب، سوء استفاده از قدرت یا موقعیت آسیب پذیری (قربانی) دادن یا دریافت یا پرداخت ها یا منافع جهت کسب رضایت فردی که بر شخص دیگری کنترل دارد به منظور بهره کشی جنسی، کار یا خدمات اجباری، بردگی یا رویه مشابه بردگی، بیکاری یا برداشتن اندامهای بدن.[6]

...................

- مقررات مربوط به قاچاق زنان

..................

- تعرض به زنان در اماکن عمومی

...................

منابع ومآخذ:

1-کتب:

1. قرآن کریم.

2. آبوت، پاملا، والاس، کلر، ترجمه نجم عراقی، منیژه، جامعه شناسی زنان، نشر نی، سال 1380.

3. آرتیدار، طیبه، قوانین و مقررات زنان و خانواده سوره مهر، چاپ اول، سال 1386.

................

.................


[1]. منصور، جهانگیر، قانون مجازات اسلامی، نشر دیدار، تهران 1384، ص 71.

[2]. همان منبع، ص 72.

[3]. قربان نیا، ناصر وهمکاران، همان منبع، ص 143.

[4]. خمینی، روح الله، همان منبع ، ص 520.

[5].رمضانی، محبوبه، همان منبع، ص19.

[6].امیرارجمند، دکتراردشیر، مجموعه اسناد بین المللی حقوق بشر، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران1381، ص185.


مبانی نظری خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 273 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
مبانی نظری خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری خدمات و کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مفاهیم خدمات وکیفیت

- تعریف خدمت

به اعتقاد کاتلر[1]، خدمت به مشتری شامل کلیه اقدامهایی است که شرایط را به گونه ای مهیا وتسهیل می­کند تا مشتریان بتوانند با افراد مناسب در سازمان مواجه شوند و خدمات، و پاسخهای سریع و رضایت بخش دریافت کرده، مشکلاتشان به سرعت حل شود (منوریان، 1383، 108).........

...........

- تعاریف کیفیت

فلسفه های معرفی شده در این بخش تعاریف مختلفی از کیفیت پیشنهاد می کند، اما همه آنها همچنان در اطراف رضایت مشتری دور می زند. جوران[2] کیفیت را به صورت ((مناسب برای مصرف)) تعریف می کند و............

.........

- مفهوم مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع، صرفاً روش ثابتی در مدیریت نیست، بلکه تغییر در روش های انجام کار در تمامی طول عمر سازمان است. لذا جهت بهبود فرآیند، پرسنل باید بدانند چه کاری انجام دهند، روش های صحیح انجام کار را در اختیار داشته باشند و قادر به اندازه گیری میزان بهبود فرآیند و مقدار دستیابی به آن باشند.

مدیریت کیفیت جامع مجموعه ای از چهار اصل و هشت مفهوم اساسی است. این اصول عبارتند از:

- تأمین رضایت مشتری

- مدیریت از طریق حقایق

- مدیریت مبتنی بر کارکنان

- بهبود مستمر(کانجی و اشر،1381،ص1).

............

بستر سازی برای تحقق کیفیت جامع

..............

- کیفیت خدمات

..............

- رابطه بین کیفیت و رضایت مشتری.

............

- سنجش کیفیت خدمات

کیفیت خدمات درجه اختلاف بین ادراک مشتریان و انتظارات آنها از خدمات است (اعرابی و اکرمی، 1382، 274). کیفیت خدمات رسیدن به نیاز مشتری است (روشن، 1384،ص82)........

..............................

-کیفیت خدمات در بخش دولتی

بزرگترین دشواری در برخورد با محیط بخش دولتی امکان سنجش یا اندازه گیری نتایج یا حتی تولیدات به شیوه­ای هدفمند است و این موضوع محدودیتهای واقعی بر بستری می گذارد که مفاهیم کیفیت گرفته شده از بخش خصوصی باید در مورد آن به کار رود. در نتیجه، درحالیکه قصد و هدف هنوز در بهبود بخشیدن معیارها یا استانداردهای کیفیت است شیوه این کار به طور فزاینده ای به سوی سایر ساز و کارها، از قبیل قراردادهای صریح، خصوصی سازی، جداکردن سازمانهای تهیه و تدارک خدمات از سیاست و خط مشی و اخیراً دولت الکترونیکی سوق پیدا کرده است(مقدسی،1384،ص34).............

................

- ابزار ارزیابی

.............

- مدل های عمومی ارزیابی کیفیت خدمات :

تحقیقات زیادی جهت یافتن مناسب ترین روش سنجش کیفیت خدمات انجام شده است.مدلهای بسیاری طراحی و بکارگرفته شده اند که تمامی آنها انتقادهایی نیز به دنبال داشته اند.محققان مختلف ابزارهای گوناگونی برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه نموده اند.این مدلها عمدتاً در قالب پرسشنامه هستند که به وسیله مشتریان خدمات تکمیل می شوند(قیصری وپیشداد،1385).

...............

- مدل SERVQUAL

...............

- مدل سروکوال موزون :

............

- مدل سروپرف[3]

............

- مدل سروپرف موزون:

..........

- مدلNormal Quality

.........

- خدمات الکترونیک

.........

- کیفیت خدمات الکترونیک

افزایش خدمات اینترنتی شیوه تعامل شرکت ها با مشتریان را تغییر داده است.خدمات الکترونیکی به عنوان یک خدمت اطلاعاتی تعاملی درک شده است که مکانیزمی را برای شرکتها ایجاد می کند تا خدمات گوناگون شان را ارائه دهند و مزیت رقابتی کسب کنند(Santos:2003).موضوعات کلیدی در ادبیات کیفیت خدمات الکترونیکی شامل ابعاد و معیارهای خدمات الکترونیک،عناصر تجربه وب و رابطه بین تجربه وب،اعتماد،رضایت مشتری،نیت خرید و وفاداری است(Rowly:2006).کیفیت خدمات الکترونیک در مقایسه با کیفیت خدمات سنتی که بر عنصر انسانی در تحویل خدمات تأکید دارد بر نقش آسان کننده های خدمات تکنولوژیکی تأکید دارد(هرینگتون و ویون[4]،2008).

...............

- سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی

..................

..............

- ای­کوال E-Qual مدلی برای سنجش کیفیت خدمات الکترونیک

................

- مفاهیم ومبانی نظری وتعاریف دولت الکترونیک

- مفهوم دولت الکترونیکی

...............

- تعاریف دولت الکترونیکی

.............

- دیدگاههای رایج درخصوص دولت الکترونیک

دولت الکترونیکی را می توان از دیدگاه های مختلف نگاه کرد. در اولین دیدگاه که دیدگاهی بسیار ابتدایی و رایج است، دولت الکترونیکی یک سیستم یا سایت اینترنتی است که اطلاعات و خدمات یک دستگاه دولتی را به مردم ارائه می کند.

.............

- ضرورت ها و منافع راه اندازی دولت الکترونیکی

ایجاد دولت الکترونیکی در واقع در راستای افزایش بهره وری در زمان، کاهش هزینه ها، و سادگی در ارائه خدمات و اطلاعات دولتی به مشتری ها (مردم) است. در این رابطه می توان ضرورت های زیر راجهت برپایی دولت الکترونیکی بر شمرد(نقدی فرد هاشمیان،1382):

......................

- ویژگی های مهم دولت الکترونیکی

...............

- موانع ایجاد دولت الکترونیکی :

...............

- مقایسه دولت الکترونیک با حکمرانی بوروکراتیک

.............

- مدل های اطلاع رسانی و ارائه خدمات دولت الکترونیک

..............

- مدل انتشاری[5] :

...........

- مدل جریان اطلاعات حساس[6] :

............

- مدل تحلیل مقایسه ای[7] :

.............

- مدل مشارکت عمومی[8] :

...............

- مدل ارائه خدمات به صورت تعاملی[9] :

................

-مدل مارپیچی آی .سی.دی.تی[10]:

...............

سایر مدلهای دولت الکترونیک به شرح جدول زیر است:

..............

- مروری بر روند شکل گیری دولت الکترونیک در ایران از آغاز تاکنون:

از سال ها پیش فعالیت ها و تلاش های خوبی توسط دانشگاه ها و مراکز گوناگون، به ویژه در عرصه اطلاع رسانی دولت الکترونیک در ایران صورت گرفته است. برای مثال : در اردیبهشت ماه سال 1380 از سوی پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران همایشی با عنوان "همایش شهرهای الکترونیکی و اینترنتی کیش" برگزار شد که این اقدام سر فصل تازه ای در راه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات در کشور بود.

در این همایش مفاهیمی چون تجارت الکترونیک، اینترنت و کاربردهای آن و دولت الکترونیک برای نخستین بار بصورت جدی در کشور مطرح شد. این همایش از نظر اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی نقش بسیار مؤثری را بر عهده داشت(فیضی و مقدسی،1384،ص161)..............

.....................

- دولت الکترونیک و قانون مدیریت خدمات کشوری

.............

منابع فارسی:

1- احمدی، نفیسه )1386(. «ارزیابی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ایران و ارایه الگوی پیشنهادی جهت بهبود کیفیت آنها». پایان نامه دکترای کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات.

2- ایران نژاد پاریزی، مهدی (1384)؛ تکریم مشتری و ارائه خدمت برتر (تحول بنیادی در نظام اداری کشور)؛ فصلنامه تحول اداری، شماره 49، تابستان 1384.

....................

..................


[1].Philip Kotler

[2] . Joseph Juran

[3] . SERVPEREF

[4] .Carmel Herigton and Scott Weaven

[5] .Broadcasting Model

[6] .Critical Flow Model

[7] .Comparative Analysis Model

[8] .E-Advocacy/ Lobbying & Mobilization Model

[9] .Interactive Services Model

[10].ICDT(Information,Communicatin,Distribution,Transaction)Model


مبانی نظری مهریه، حق حبس، مهرالمثل
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
مبانی نظری مهریه، حق حبس، مهرالمثل

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری مهریه، حق حبس، مهرالمثل

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

اهمیت مهریه:

مهریه به منظور ابراز اهمیت عقد، ازدواج، اکرام و احترام به شخصیت زن و اظهار حسن‌نیت و صداقت مرد براى ازدواج با او و زمینه‌اى براى دوام معاشرت و زندگى زناشویى است نه بهاى زن. شأن و شخصیت زن بسیار بالاتر از آن است که ب مال و مانند آن معامله شود. از این‌رو، هیچ کس نمى‌تواند خود یا دیگرى را در برابر مالى بفروشد. انسان همیشه طرف حق است نه موضوع حق. علاوه بر این، در خرید و فروش، قیمت باید هنگام معامله معیّن باشد، وگرنه قرارداد باطل است. اما در نکاح، تعیین مهر شرط صحت قرارداد نیست. ممکن است نکاح بدون تعیین مهر واقع گردد. در این صورت، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.

.................

تاریخچه مهریه

این سوال در ذهن هر فرد ممکن است پیش آید که پیدایش مهریه مربوط به چه زمانی است؟ از چه دوره‌ای چنین نهادی وضع شده‌است؟

گفته شده‌است در ادوار ماقبل تاریخ که بشر به حال توحش می‌زیسته و زندگی شکل قبیله‌ای داشته، به علل نامعلومی ازدواج با همخون جایز شمرده نبوده‌است. جوانان قبیله که خواستار ازدواج بودند، ناچار می‌شدند..........

.................

شهید مطهری در سیر تحولی مهریه به پنج مرحله اشاره می­کند:[1]

1ـ مرحله مادر شاهی: مرحله‌ای از تاریخ که جوانان ناچار بودند همسر خویش را از غیر همخون خود برگزینند. آنان به نقش خود در تولید فرزند واقف نبودند؛ بنابراین با اینکه شباهت فرزندان را با خود احساس می‌کردند، ولی در عین حال آنان را فرزندان همسر می‌شناختند. از این­رو این دوره را دوره مادر شاهی می‌نامند.

2ـ دوره پدر شاهی: مرحله‌ای است که مرد به نقش خویش در تولید فرزند آگاه گشته و سعی کرده ریاست خانواده را به عهده بگیرد. در این دوره مردان از قبایل دیگر زن می‌گرفتند و چون میان قبایل حالت جنگ وجود داشت، همسر خود را از آن قبیله مورد نظر می‌ربودند.

..............

......................

تا قبل از ظهور کتب اسلام هم رسم دادن مهریه به زنان رایج بوده ‌است؟آنچه از مطالعه تاریخى حقوق زن در ادوار گذشته معلوم مى‌شود این است که مهریه از ابداعات حقوق اسلام نیست و قبل از آن نیز وجود داشته ‌است. قدیمی‌ترین قانونى که تا کنون شناخته شده، قانون حمورابى است که حدود 1700سال قبل از میلاد مسیح تدوین شده‌است. طبق مواد 138 و 139 قانون مزبور اگر زن عقیم بوده و طلاق داده شود، شوهر مکلف است که مهر و جهیزیه وى را تسلیم کند و در صورتى که زن مهر و جهیزیه نداشته باشد، پرداخت مقدار یک من نقره به او ضرورى است. هرگاه زن مرتکب ترک خانواده یا اعمالى از قبیل آن شود، به لحاظ جرم ارتکابى، شوهر از تأدیه مهریه و جهیزیه معاف بوده. نظر به مراتب فوق معلوم مى‌شود که قانون حمورابى با وضع مواد خاصى درباره مهریه آن را از احکام عقد نکاح تلقى کرده ‌است(بکر، 1370: 121).

....................

- اقسام مهریه

.................

- شرایط مهریه

......................

- تعیین مهریه

مهریه بایستی با توافق طرفین– زوج و زوجه- معین شود و شخص دیگری اعم از والدین و فامیل حق تعیین مهریه را ندارند مگر اینکه از طرف زوجین اجازه داشته باشند. امام باقر فرمودند: "مهر چیزی است که زوجین بر آن توافق می‌نمایند، کم باشد یا زیاد" گاهی نیز تعیین مهر به دو صورت زیر اتفاق می افتد:

..................

- مقدارمهریه

.............

- عوامل استقرار مهریه

مجموعه‌ای از عوامل موجب می‌شوند که زن حق دریافت مهریه را به دست آورد، عبارت‌اند از:

1- همبستر شدن با ‌زوجه از جمله ‌این عوامل است. نوع و میزان رابطه جنسی تاثیری بر مهریه ندارد. 2-فوت زوج یا زوجه؛ فقهای پیشین معتقد بودند چنانچه زوج یا زوجه قبل از نزدیکی بمیرند، تمامی مهر المسمّی به نفع زوجه مستقر می‌شود امّا فقهای معاصر چنین اعتقادی ندارند. 3 –ارتداد زوج؛ هرگاه زوج قبل از نزدیکی مرتد شود، زوجه باید بلافاصله از وی جدا شود و در این صورت تمام مهر را نیز مالک می‌شود. 4- حق حبس؛ در صورتی که مهریه مدت دار نباشد، زوجه می‌تواند بلافاصله پس از عقد آن را مطالبه نماید و مرد موظف است آن را پرداخت نماید. چنانچه مرد از پرداخت مهرخودداری کند، زن می‌تواند تا وقتی که مهر را دریافت نکرده‌است از تمکین (اطاعت وآمیزش جنسی) امتناع نماید[2](باباخانی،1377: 75).

...............

-مواد قانونی مرتبط با مهریه

................

- مهر در صورت فوت یکی از زوجین

.................

- ماهیت مهر

با توجه به اینکه ماهیت مهر قرارداد مالی فرعی است، قراردادی که زن و مرد راجع به مهر می‌بندند یک قرارداد مالی تبعی است؛ یعنی قراردادی راجع به مال که جدا از اصل نکاح ولی تابع عقد مزبور است، بدین جهت شرایط اساسی صحت معاملات در قرارداد مهر نیز لازم ‌الرعایه‌ است (رفیعی، 1378: 34).

..............

آثار و احکام عدم قدرت بر تسلیم مهر

.............

1ـ «بطلان کل عقد بتعذر الوفاء بمضمونه»

................

2- غرر

...............

3ـ غیرعقلایی و سفهی بودن تعهد و عدم مالیت

...................

- معیار جایگزین مهرالمسمی در صورت بطلان

...............

- حق حبس

.............

- حق حبس در صورت بطلان عقد مهر

..................

-آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه

.................

- تغییر سبک و نگرش زندگی

...............

منابع و مآخذ

منابع فارسی

آبوت، پاملا و کلر والاس(1383) جامعه شناسی زنان(چاپ سوم) ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشرنی.

آرون، ریمون(1370) مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی (چاپ دوم) ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

آیور، مک (1354)جامعه و حکومت (چاپ سوم)ترجمه: ابراهیم علی کنی،تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

ترنر، جاناتان اچ (1378)مفاهیم و کاربردهای جامعه شناس (چاپ اول)ترجمه: محمد فولادی و محمد عزیز بختیاری،قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

..................

.................


7 آنچه در این باره گفته شده‌است، جز یکسری فرض‌ها و تخمین‌ها چیزی نیست؛ نه ‏حقایق تاریخی است و نه حقایق علمی و تجربی. پاره‏ای قرائن از یک طرف و بعضی ‏فرضیه‏های فلسفی درباره انسان و جهان از طرف دیگر، منشأ پدید آمدن این فرض‌ها وتخمین‌ها درباره زندگی بشر ما قبل تاریخ شده‌است. آنچه درباره دوره به اصطلاح ‏مادرشاهی گفته شده‌است، چیزی نیست که به راحتی بتوان باور کرد و همچنین ‏چیزهایی که درباره فروختن دختران از طرف پدران و استثمار زنان از طرف شوهران‏گفته‏اند. در این فرض‌ها و تخمین‌ها دو چیز به چشم می‏خورد: یکی این­که سعی شده تاریخ‏ بشر اولیه فوق العاده قساوت آمیز و خشونت‏بار و عاری از عواطف انسانی تفسیر شود؛ دیگر اینکه نقش طبیعت از لحاظ تدابیر حیرت­انگیزی که برای رسیدن به هدف­های‏ کلی خود به­کار می‏برد، نادیده گرفته­شده‌است (مطهری، 1357: 175).

8- این عمل را حق حبس می‌گویند. البته اگر زن قبل از درخواست مهر، با اختیار خود تمکین نماید حق حبس او از بین خواهد رفت.


مبانی نظری خشونت علیه زنان، انواع خشونت، مزاحمت های خیابانی، خشونت جسمی و جنسی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
مبانی نظری خشونت علیه زنان، انواع خشونت، مزاحمت های خیابانی، خشونت جسمی و جنسی

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری خشونت علیه زنان، انواع خشونت، مزاحمت های خیابانی، خشونت جسمی و جنسی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مفهوم و عوامل خشونت علیه زنان

- مفهوم و انواع خشونت

در این مبحث دو واژه خشونت و انواع آن و علل خشونت از حیث مفهومی و لغوی مورد تحلیل و تعریف و بررسی قرار می گیرد.

- مفهوم خشونت

خشونت از نظر لغوی به معنای غضب ، درشتی ، تندی کردن و ضد نرمی و لطافت تعریف شده است ، در واقع خشونت معنای متقن و مشخصی ندارد. از نظر برخی خشونت هر نوع رفتار خشنی است که از روی قصد و به منظور آسیب به فرد دیگری انجام می شود. برخی نیز معتقدند خشونت از انواع رفتارهای بسیار تند و آسیب زا و واکنشهای منفی چون بی تفاوتی و کم توجهی را دربر دارد. اما برخی تعاریف از خشونت تنها بر جنبه فیزیکی آن تاکید کرده. ( هر فعل یا رفتار تهدید آمیزی را که با قصد ایراد صدمه فیزیکی یا ایجاد ترس از ایراد صدمه صورت گیرد و عملا منتهی به ایراد صدمه و آسیب شود یا احتمال ایراد صدمه و آسیب را در پی داشته باشد در زمره رفتارهای خشونت آمیز محسوب می کنند). در مقابل فمینیست ها به ارائه تفسیر موسعی از خشونت دست زده اند و معتقدند هر رفتاری که قربانی را بر خلاف میلش وادار به انجام کاری کند یا مانع از انجام کار مورد علاقه وی یا موجب ترس زن شود در زمره رفتارهای خشونت آمیز قرار می گیرد .[1]

.....................

- انواع خشونت

در اکثر جوامع امروزی زنان در معرض خشونت مردان قرار دارند، زنان نه تنها قربانی خشونت مردان هستند بلکه ترس از رویارویی با این خشونت بر سراسر زندگی آنها به شدت سایه افکنده است. خشونت از هر نوعی که باشد نمادش سلطه جویی است که از ارزش و احساس و انسانیت قربانی می کاهد.[2]........

...................

- خشونت جسمی، جنسی، روانی

...............

- خشونت خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی

خشونت خانوادگی: خشونت خانوادگی خشونتی است که در محیط خصوصی به وقوع می پیوندد و عموماٌ میان افرادی رخ می دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی و یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده اند ، در واقع خشونت میان اعضای خانواده یا اعضای یک خانوار را خشونت خانگی می نامند .[3]

....................

- عوامل خشونت علیه زنان

..............

- عوامل جسمی روانی

..........

- عوامل اجتماعی اقتصادی

...............

- عوامل فرهنگی ، خانوادگی و سنتی

..................

- عوامل قانونی

.................

- گستره خشونت علیه زنان

..............

- خشونت خانوادگی

خشونت علیه زنان در خانواده متداولترین شکل خشونت علیه زنان است که غالباًٌ توسط نزدیکترین افراد خانواده مانند شوهر، پدر و برادر به وقوع می پیوندد. خشونت خانگی را می توان اینگونه تعریف نمود: اداره و کنترل خانواده از سوی سرپرست خانواده اعم از زن یا مرد با شیوه اعمال زور و رفتارهای مشابهی که از نظر جسمی، جنسی و روانی خشونت آمیز و زور مدارانه تلقی می شوند.[4]

و بنابر تعریفی دیگر خشونت خانوادگی، مجموعه رفتارهای هجومی و سرکوبگرانه از جمله حملات بدنی، روانی ، جنسی یا اعمال فشار اقتصادی توسط افراد بالغ نسبت به شخصی است که با او در ارتباط نزدیک باشد.[5]

...............

- خشونت خانوادگی اقارب نسبی

.................

- خشونت خانوادگی همسر

.............

- خشونت اجتماعی

..............

- خشونت جسمی

..............

- خشونت جنسی

..............

- مزاحمت های خیابانی

..............

تبعات مزاحمت های خیابانی:

...............

- خشونت در محیط کار

...............

- تبعیض جنسیتی در محیط کار

یکی از تبعیض های ناروا به جامعه زنان شاغل برقراری شیوه تفاوت دستمزد زنان با مردان در مشاغل مشابه است.[6]و زنان برای رسیدن به مهارتها و سرمایه، کمتر از مردان فرصت دارند و کار آنها به اندازه کار مردان ارزش گذاری نمی شود و اینکه زنان مشوقی برای ورود به بازار کار ندارند و از آنجایی که زنان به لحاظ باروری و شیردهی مجبورند مدتی از کار دور شوند، هر چند این امتیازات در محیط کاری برای حمایت از زنان تدارک دیده شده ولی در اغلب موارد پست های کلیدی به لحاظ وضعیت خاص زنان به آنها سپرده نمی شود، و یا پست سازمانی آنها حفظ نمی گردد.

از آنجایی که بنا به فرهنگ ایرانی، مردان نان آور خانه هستند و هم چنین از نظرحقوقی که پرداخت نفقه بر عهده مرد است، بنابراین در انتخاب میان مرد و زن جویای کار، مردان ترجیح داده می شوند و زنان در صورتی می توانند بر مردان پیشی گیرند که تحصیلات بالاتری داشته باشند، از طرف دیگر، استخدام زنان، برای کارفرمایان تبعاتی در پی دارد که آنها را وادار می کند تا بیشتر به استخدام مردان تمایل نشان دهند، مثل عدم تمایل زنان به انجام مأموریت های کاری و ساعت کاری در شب به دلیل مسائل خانوادگی است.[7]

...............

مزاحمتهای جنسی در محیط کار :

.............

منابع ومآخذ:

1-کتب:

1. قرآن کریم.

2. آبوت، پاملا، والاس، کلر، ترجمه نجم عراقی، منیژه، جامعه شناسی زنان، نشر نی، سال 1380.

3. آرتیدار، طیبه، قوانین و مقررات زنان و خانواده سوره مهر، چاپ اول، سال 1386.

4. امیر ارجمند، اردشیر، مجموعه اسناد بین المللی حقوق بشر، جلد دوم، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، سال 1381.

5. حجتی اشرفی، غلامرضا،مجموعه کامل قوانین و مقررات جزایی، کتابخانه گنج دانش، بی تا.

...................

................

.................


[1].jones,Stephen;understandinq violent crime,clarehdon press ,Buckingham,2000,p.3.

[2]. عارفی، مرضیه، بررسی توصیفی خشونت علیه زنان در ارومیه ، مطالعات زنان، سال اول، شماره 2، سال 1382، ص3.

[3] . مولاوردی، شهیندخت، کالبد شناسی خشونت علیه زنان، نشر حقوق دان، چاپ نخست 1385، ص 95.

[4]. مجله علمی پزشکی قانونی کشور، شماره19، سال ششم، ص 68.

[5]. مانی، مهوش، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی (بررسی ویژگی های روان شناختی مرتکبین خشونت خانوادگی )، دانشگاه الزهرا، سال1381، ص 18.

[6].خانی، دکتر فضیله، جنسیت و توسعه، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول زمستان 1385، ص93.

[7].همان منبع، ص113.


مبانی نظری عملکرد سازمان، ارزیابی عملکرد، عملکرد بازار
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 101 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27
مبانی نظری عملکرد سازمان، ارزیابی عملکرد، عملکرد بازار

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری عملکرد سازمان، ارزیابی عملکرد، عملکرد بازار

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مقدمه

هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود به ویژه در محیط های پیچیده و پویا، نیاز مبرم به سیستم ارزیابی عملکرد دارد. فقدان سیستم ارزیابی عملکرد در یک سازمان به معنای عدم برقراری ارتباط بامحیط درون و برون سازمان تلقی می شود که پیامد آن کهولت و در نهایت مرگ سازمان است. بانکها نیز همانند سایر سازمانها در ایران برای ارایه خدمات متنوعتر، سریعتر و مدرنتر و امکان رقابت وادامه حیات در موج گسترده اطلاع رسانی وتوسعه خدمات ویژه بانکی، نیازمند ارزیابی عملکرد مستمر شعب خود هستند (صالحی و همکاران، 1390: 128)..............

.....................

- تشریح مفهوم عملکرد:

در ضرورت و تشریح و تعریف مفهوم واژه ی عملکرد باید خاطرنشان نمود که جایگاه این واژه از آنجا حائز اهمیت است که تنها با تعریف و تشریح عملکرد است که می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود. هولتون[1] و بیتز[2] خاطرنشان کرده اند که عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع متفاوت است...............

..............

-ارزیابی و سنجش عملکرد:

درواقع، اگر نتوان آنچه را که درباره ی آن صحبت می شود اندازه گرفت و آن را در قالب اعداد بیان نمود به نظر می رسد چیزی درباره ی آن دانسته نشده است. چون در این حالت دانش کسب شده تنها یک نوع دانش ناچیز و سطحی است. ممکن است مقدمه ای بر دانش باشد اما به مرحله ی علم ورود ننموده است. ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می شود که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به اهداف به شیوه ای اقتصادی توﺃم با کارآیی و اثربخشی صورت می گیرد. به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد سازمانی معمولاً اثربخشی فعالیت ها است . منظور از اثربخشی، میزان دستبابی به اهداف و برنامه ها با ویژگی کارآ بودن فعالیت ها و عملیات است. به طور کلی نظام ارزیابی عملکرد را می توان فرآیند سنجش و اندازه گیری و مقایسه ی میزان و نحوه ی دستیابی به وضعیت مطلوب دانست (آرمسترانگ، 1385: 5)...............

..............

- فرآیند ارزیابی عملکرد:

هر فرآیندی شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات با توالی و ترتیب خاص منطقی و هدفدار می‌باشد. در فرایند ارزیابی عملکرد نیز هر مدل و الگویی که انتخاب شود، رعایت نظم و توالی و فعالیت‌های ذیل در آن ضروری می باشد.............

...............

- مزایای سنجش عملکرد:

...............

- مدل های سنجش و اندازه گیری عملکرد:

..................

............

ب) سیستم اندازه گیری عملکرد ECOGRAI :

...............

ج) الگوی کارت امتیازی متوازن[3] (BSC):

..................

- وجه مالی:

.............

- وجه مشتری:

..............

- وجه فرآیند های داخلی:

.............

- وجه یادگیری و رشد:

..............

د) مدل مالکوم بالدریج (MB):

...........

- طراحی سیستم ارزیابی عملکرد:

................

- عملکرد بازار:

.............

- روش های مختلف سنجش عملکرد بازار:

..............

منابع:

1) آرمسترانگ، م. (1385). مدیریت عملکرد راهبردی کلیدی و راهنمای عملی، ترجمه سعید صفری. انتشارات جهاد دانشگاهی.

2) آکر، د. (1386). مدیریت استراتژیک بازار. مترجمین : صفرزاده ، حسین و خادمی ، مهدی و فرهنگی ، علی اکبر، تهران ، انتشارات پیام . پویا، چاپ دوم.

3) آل اسحاق، ی ( 1388) ،"اصلاح نظام بانکی ضرورت تحول اقتصادی " روزنامه ایران اقتصادی، سال 15 ، شماره 4368

..............

................


[1] Holton

[2] Bates

[3] Balanced Score Card


مبانی نظری مدیریت استعداد، استعداد، جذب کارکنان، مدل بلوغ مدیریت استعداد
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 81 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری مدیریت استعداد، استعداد، جذب کارکنان، مدل بلوغ مدیریت استعداد

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری مدیریت استعداد، استعداد، جذب کارکنان، مدل بلوغ مدیریت استعداد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مدیریت استعداد

-مقدمه

سازمانهای امروزی، پیوسته با توسعه های اجتماعی مانند جهانی شدن، توسعه های تکنولوژیکی و افزایش رقابت جهانی ، مواجه می باشند. شرکت ها باید بتوانند نوآوری تکنولوژیکی را پیش بینی نموده و با شرکت های دیگر در سراسر جهان ، رقابت نمایند. علاوه بر این تکامل های اقتصادی، تغییرات جمعیتی نیز بر شرکت ها، فشار وارد می آورد. جامعه امروز ، به بررسی رشد سنی سریع جمعیت فعال می پردازد، در حالیکه افراد جوان کمتری وارد بازار کار می شوند . بعلاوه ، کارکنان نسل معروف به «رونق کوچک» بتدریج در حال بازنشسته شدن می باشند. این سیر تکاملی نه تنها باعث کمبود کارکنان می شود بلکه خطر از دست دادن دانش و تجربه را به همراه دارد که شرکت ها باید پاسخ مناسب برای آن پیدا کنند. مساله از دست دادن دانش و تجربه، اهمیت حفظ و ابقای افراد با استعداد را افزایش می دهد (گاورتز و همکاران[1]، 2011: 35).

..................

- جذب کارکنان

سازمانها دریافته اند که اگر بتوانند افراد با استعداد را جذب و استخدام نمایند، می توانند از داشتن این مزیت رقابتی سود ببرند. در حقیقت امروزه سازمانها از طریق داشتن سرمایه انسانی با استعداد با هم..........

...............

- حفظ کارکنان

تعامل های اقتصادی و جمعیتی ،‌ سازمان ها را بر آن داشته تا توجه رو به رشدی بر حفظ کارکنان با استعداد داشته باشند . این فرایند ، به عنوان فرایند حفظ (ابقا) معروف است و برای شرکت ، بسیار حائز اهمیت است. فرانک و همکاران (2004) ،‌ حفظ را به صورت تلاش توسط کارفرما برای حفظ کارکنان............

.............

-عوامل موثر در حفظ و نگهداری کارکنان

1) پاداش: پاداش رابطه قوی و قابل توجهی با حفظ کارکنان دارد. مسلماً بیشتر کارکنان وقتی در رابطه با مسائلی مثل حقوق و مزایا، ارزیابی عملکرد، ارتقا و اختیار با تساوی حقوق داخلی ( در مقایسه با سایر کارکنان بخشهای مشابه یا سازمانهای مشابه) وخارجی ( در مقایسه با کارکنانی که شغلهای مشابه آنها در سایر سازمانها بر عهده دارند) مواجه شوند، تمایل کمتری به ترک کارفرمای فعلی نشان می دهند (نقوی و بشیر[2]، 2010: 2).

.................

2) آموزش و توسعه:

.............

3) حمایت سرپرست:..

..............

4) مدیریت ویژگیهای شغلی:

.................

5) حمایت تکنولوژی از کار:

.................

6) دریافت حمایت سازمانی:

.............

- استعداد

استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می کنند. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوتهایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می دهند. برخی افراد در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود نشان می دهند و پیشرفت آنها در آن زمینه سریع تر است، در حالی که افراد دیگر در زمینه های دیگری ممکن است از خود کارایی و مهارت و سرعت پیشرفت بیشتری نشان دهند. در واقع چنین تفاوتی به تفاوت آنها در استعدادهایشان مربوط می شود. همه افراد دارای استعداد هستند؛ اما تنها افرادی که برای استعدادشان تصمیم بگیرند و برای توسعه آن سرمایه گذاری کنند، افراد مستعد هستند. و این امر در شغل است که افراد می توانند شایستگی خود را با ایجاد ارزش نشان دهند (حاجی کریمی و حسینی، 1389: 55).

..............

- ارکان استعداد

الف) مهارت ها[3]: مهارت، توانایی انجام کار به نحو احسن است که حاصل یادگیری یا تمرین است. مهارت ممکن است ذاتی باشد، به عنوان مثال توانایی انجام دادن و حل کردن مسائل سخت ریاضی. اما با این وجود یادگیری قوانین و قواعد نیاز به تمرین دارد.

.................

- مدیریت استعداد

از مدیریت استعداد، اغلب به عنوان مدیریت منابع انسانی یاد می شود که شامل فرایند استخدام، مدیریت، ارزیابی، توسعه و حفظ مهمترین منابع یک سازمان، یعنی افراد آن سازمان می باشد. با اینکه مدیریت استعداد واژه جدیدی نمی باشد، اما در گذشته سازمانها آمادگی کافی برای پذیرش آن را نداشتند. در بیشتر شرکتها وظایفی مانند استخدام، برنامه ریزی های متوالی، یادگیری و توسعه، مدیریت عملکرد، برنامه ریزی نیروی کار، وظایف پاداش دهی و آموزش در واحدهای جداگانه صورت می گرفت (خاطری و همکاران[4]، 2010: 39). ..............

..................

- فرایند شکل گیری مدیریت استعداد

................

- استراتژی های مختلف مدیریت استعداد

شرایط تجاری و اقتصادی موجب شده است که سازمانها در مناطق مختلف، بر صلاحیتهای اجرایی و استراتژیهای مدیریت استعداد و تجارت مختلفی تاکید داشته باشند (واتسون[5]، 2010: 14).

.................

- مدل بلوغ مدیریت استعداد

.....................

- هفت نکته برای مدیریت استعداد اثربخش

..................

منابع:

  1. ابزری، م.، رادمهر، ر.، حاتم پور آذرخورانی، ف. (1392). تأثیر نظام های فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی های مدیریت استعداد. ویژه نامه چالش های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت، 10(7)، 1013-1007.
  2. احمدی، ع.ا.، فراهانی، ا.، بهمنی چوبستی، ا.، شهبازی، م. (1391). نقش سرمایة اجتماعی بر بهبود مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی. مطالعات مدیریت ورزشی، (13)، 260-237.

...............

.....................


[1] Govaerts et al.,

[2] Naqvi & Bashir

[3] skills

[4] Khatri et al.,

[5] Watson


مبانی نظری علل گرایش به مواد مخدر و روانگردان
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 72 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مبانی نظری علل گرایش به مواد مخدر و روانگردان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری علل گرایش به مواد مخدر و روانگردان

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

علل گرایش به مواد مخدر و روانگردان

مقدمه

از نظر فارماکولوژی اعتیاد عبارت است از حالت مقاومت اکتسابی که در نتیجه استعمال متمادی دارو در بدن حاصل می‌شود به قسمی که استعمال مکرر دارو موجب کاسته شدن اثرات تدریجی می‌گردد و پس از مدتی شخص می‌تواند مقادیر سمی دارو را در بدن بدون ناراحتی تحمل کند و در صورتی که دارو به بدن نرسد اختلالات جسمی و روانی موسوم به سندروم محرومیت بروز می‌کند.عوامل فرهنگی - اجتماعی از جمله عوامل موثر در گسترش این پدیده است. اثر خرده فرهنگ، در پایین یا بالا بودن نرخ مصرف کنندگان موادمخدر، مورد مطالعه مردم‌شناسان فرهنگی است. مصرف موادمخدر در میان زنان، مردان، اقوام و نژادهای مختلف در سنین مختلف عمر و بر حسب پایگاه اجتماعی افراد متغیر است. متاسفانه اثر عوامل اجتماعی چندان مورد توجه مراکز درمانی قرار نگرفته است. اکثر درمانگران بر این باورند که آمادگی‌های بیولوژیکی افراد، آنها را به مصرف طولانی و مداوم سوق می‌دهد. این مواد برای کسانی که آمادگی بیولوژیک ندارند، اعتیادآور نخواهد بود. از نظر آنان نقش عوامل فرهنگی - اجتماعی جنبه فرعی دارد. از دیدگاه جامعه‌شناختی، نقش خاستگاه اجتماعی و زمان خاصی که فرد در آن قرار دارد، لازم است مورد توجه قرار گیرد. چگونگی دسترسی به مواد و هنجارهای اجتماعی موافق یا مخالف با مواد در مکان‌ها و زمان‌های مختلف فرق می‌کند. (ممتاز، 1381)...............

..........................

نظریه‌هایی کهن

بیان نظریات روان شناسان و جامعه شناسان در مورد اعتیاد وقتی معنا و مفهوم کار بردی خواهد داشت که به فرد معتاد از هر نوعی که باشد به عنوان بیماری که نیاز به درمان دارد بنگریم . بیماری که در درون و افکارو هیجانات خود انگیزه های فردی ، اجتماعی، اقتصادی داشته و از کانال یکی یا تمام این موارد به چیزی که نداشته روی آورده تا شاید از این طریق به آنچه به عنوان کمبود یا فرار از واقعیات بوده است دست یابد . پس اعتیاد درابتدا یک رویکرد روانی دارد که ریشه در خیلی از مسایل خواهد داشت .

...................

- سقراط ، افلاطون و ارسطو

............

قلمرو گرایش به اعتیاد

....................

-تبیین‌های زیست شناختی

.................

-عوامل درونی علل گرایش به اعتیاد

الف. دیدگاه روانکاوی

این دیدگاه که افکار و هیجانات را علل مهم رفتار می‌دانند، در سبب شناسی اختلالات روانی به شناسایی افکار و هیجانات ناآشکار که مسبب اساسی اختلالات هستند، تاکید می‌کند. از این دیدگاه پنج سال اول زندگی از لحاظ رشد سالم شخصیت یا بروز اختلالات حائز اهمیت است(همان،ص56)

........................

-عوامل بیرونی گرایش به مواد مخدر

..................

-عوامل خانوادگی گرایش به مواد مخدر و اعتیاد

...................

-عوامل اجتماعی گرایش به مواد مخدر

................

-نظریه کنترل اجتماعی

.................

فهرست منابع

منابع فارسی

1. احمدی ،جمشید ، (1386)،فوق تخصص در روان‌پزشکی ،تهران.

2. اختیاری، حامد، (1389) راهنمای شناخت و درمان اعتیاد در ایران،تهران.

3. اسفندیاری، اسماعیل ،(1388)،فقر و انحرافات، کتاب زنان، ش 21.

4. آشوری ،محمد ،(1390)، آیین دادرسی درامور کیفری ، ج2.تهران.

..................

......................


مبانی نظری ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 49 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
مبانی نظری ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

ولایت از دیدگاه قرآن

«قُل فَلِلّهِ الحُجَّةُ البالِغَةُ»(سوره انعام، آیه 149).

از زمان آدم علیه السلام تا خاتم(صلی اله علیه و آله) بحث ولایت و جانشینی پیامبران الهی یک امر هویدا و آشکار است.

خدا پرستان در اعصار مختلفه ی تاریخ زیر پرچم هدایت انبیاء و برگزیدگان حق زیسته اند «سلسله ی قوافل بشری از دروازه ی وجود به این نشئه آمده اند تا از قوه به فعلیت در آمده و از نقص به کمال برسند و بسوی سر منزل مقصود سرای جاودانی دیگر بشتابند، در این راه بدون دلیل و راهنما بدون مشعل دار و راهبر بدون برنامه و نقشه بدون وقوف بخط سیر و مسیر مستقیم و روشن به جایی نخواهند رسید و از الطاف الهی این است که در هر عصر راهنمایی فرستاد و زمین خالی از حجت نبود و نیست و نخواهد بود» (عمادزاده، 1360، 39- 38).

..................

- ولایت از دیدگاه معصومین علیهم السلام

روایات زیادی از ائمه ی علیهم اسلام در رابطه با حاکمیت ولی فقیه در جامعه ی اسلامی وارد گردید که صرفاً برای اطمینان بخشی به موضوع بحث به چند مورد از این روایات اشاره می گردد.

امام صادق علیه السلام «وأما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا، فإنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله علیهم»)بحار، ج53، ص181،ح10(.

.............

- انواع ولایت

در اندیشه های اسلامی می توان چند نوع ولایت را از یکدیگر تفکیک کرد؛ یکی بحث ولایت تشریعی و دیگری ولایت تکوینی............

..................

- ولایت تشریعی

...............

- ولایت تکوینی

..................

- ولایت اصلیه و ولایت ظلیه

...............

- ولایت « بالذات» و « بالعرض»

................

-تعریف عدالت

عدل : داد کردن، داد دادن، نهادن هر چیزی به جای خود (معین،1365، 2282). عدل : راستی، درستی، استقامة الخلق، انصاف، داوری » ( طباطبایی ،1362، 428). ..........

....................

- شرایط و صفات رهبری

.................

- کنترل قانونی رهبر

....................

- خبرگان و رهبری در قانون اساسی

................

- اختیارات ولی فقیه

.................

- دلایل فقها بر ولایت فقیه و حدود و اختیارات او

................

- اقامه ی نمازجمعه

....................

- تولیت اخماس و زکوات و انفال

....................

- اقامه ی حدود

..................

- فرق ولی مطلق با دیکتاتوری

......................

فهرست منابع:

1- قران کریم

2- نهج البلاغه

3- ابن بابویه،ابوجعفر(شیخ صدوق)،توحید،قم:نشرکتاب،1365.

4- ابن فارس، حسین، معجم مقاییس اللغه، بیروت: دارالحیاء التراث العربی، 1422.

5- ابن منظور، ابوالفضل، لسان العرب ، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1408هـق.

احسان بخش،صادق،آثارالصادقین،رشت:ستاد برگزاری نمازجمعه،ج12،1374.

..................

....................


مبانی نظری قلمرو اختیارات رهبری در احکام شرعی، ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 56 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
مبانی نظری قلمرو اختیارات رهبری در احکام شرعی، ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری قلمرو اختیارات رهبری در احکام شرعی، ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

قلمرو اختیارات رهبری در احکام شرعی

مسئله­یی ولایت مطلقه فقیه سابقه ای به درازی تاریخ اسلام به خصوص تاریخ عمر شیعه که با تاریخ اسلام شکل گرفته دارد. و فقهای شیعه با نظرات مختلف و تفسیرهای گوناگون النهایت روی مبحث حاکمیت مطلقه ی ولی فقیه درزمان عدم حضور و یا غیبت امام معصوم علیه السلام اتفاق نظر و اجماع دارند.چون ولایت و مدیریت جوامع بشری همراه و همزاد با زندگی اجتماعی بشر از حضرت آدم ابوالبشر شروع گردیده و تولد یافته است. پیامبر(ص) فرمود: «خَلَقَ اللهُ آدَمَ و أقطَعَهُ الدّنیا قطیعةً فما کان لآدَمَ فَلِرَسولِ اللهِ و ما کانَ لِرَسولِ اللهِ فَحصوَ لِلأَئمَّةِ (ع)»( اصول کافی عربی-جان آخوندی ج1،ص409،روایت 7).

…………….

- ولی فقیه و احکام شرعی

قوانین تشریعی قوانینی ثابت و غیر قابل تغییر هستند و در واقع قوانین ابدی اسلام بوده که هیچ شرایط زمانی و مکانی نمی تواند حتمیت آن ها را دچار تزلزل نماید«حلال محمّد حلال أبداً إِلی یوم القیامه و حرامُهُ حرام أبداً الی یوم القیامه» (کلینی، بی تا، 58).

...................

- حوزه ی اختیارات ولی فقیه در احکام شرعی

......................

- ولایت فقاهت از منظر فقها

......................

- اصل یکصد و دهم وظایف و اختیارات رهبر

.................

- ولی فقیه و قانون اساسی

.........................

- ولایت فقیه و ولایت مقیده

....................

- مشخصات حکومتی که بر اساس امور حسبیه شکل می گیرد

.....................

- نقش مردم در حاکمیت ولایت مطلقه فقیه

.....................

- مردمی بودن حکومت از دیدگاه امام خمینی(ره)

........................

- حدود و اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

.....................

- ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

..................

- دلیل عقلی

....................

- احکام اسلامی صرفاً عبادی نیست

.......................

- لزوم تشکیل حکومت اسلامی

...................

- ویژگی های حاکم اسلامی

....................

- لزوم تشکیل حکومت بر فقها

......................

-ادله ی نقلی

.................

فهرست منابع:

1- قران کریم

2- نهج البلاغه

3- ابن بابویه،ابوجعفر(شیخ صدوق)،توحید،قم:نشرکتاب،1365.

4- ابن فارس، حسین، معجم مقاییس اللغه، بیروت: دارالحیاء التراث العربی، 1422.

5- ابن منظور، ابوالفضل، لسان العرب ، بیروت: دار احیاء التراث العربى، 1408هـق.

6- احسان بخش،صادق،آثارالصادقین،رشت:ستاد برگزاری نمازجمعه،ج12،1374.

7- اسدالله محمدی نیا، درسها و عبرتها

......................

.....................


مبانی نظری حیطه های انحطاط مغرب زمین، عوامل اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 134 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 56
مبانی نظری حیطه های انحطاط مغرب زمین، عوامل اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری حیطه های انحطاط مغرب زمین، عوامل اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

حیطه های انحطاط مغرب زمین (غرب)

دیدن اروپای پرزرق و برق فعلی، شاید مجال کمتری به انسان بدهد که در مورد گذشته تاریک اروپا یا حقایق مخفی گذاشته شده در مورد انحطاط تمدن کنونی غرب، فکر کند؛ اما دیدن همین اروپا در قرون وسطی رقت برانگیز است؛ روزگاری که مسلمین از امپراتور روم در اوج عظمتش سرآمد بود و مردم در رفاه ، پاکیزگی و نظافت چه در شهر و چه از نظر بهداشت فردی و امنیت زندگی میکردند، صنایع بزرگی در آن به وجود آمده بود و در نهایت بودند، اما اروپایی ها ر لندن، حتی یک چراغ برای نمونه نمی سوخت، و در شهر پاریس خیابانی کشیده نشده بود[1] غرب در طی روزگار خوش خود، از رنج های بی شمار حاصل از دنیای سراسر غرق در پیشرفت علوم شاهد حوزه های انحطاط فراوانی می‌باشد، و ما به بخشی از آن می پردازیم:

الف- فرهنگی- علمی

....................

1- اومانیسم گرایی علمی

باشیوع گرایش شدید به علم و مرکز توجه قرار گرفتن حس و تجربه و عقل انسانی به عنوان تنها عوامل برای پیشرفت و ترقی انسان غربی کم کم در دام انسان گرایی افتاد. در این دیدگاه فرد به جامعه تقدم دارد. فرد نقطه مرکزی ست و آنچه حول محور او میچرخد، باید به گونه ای در خدمت او وتامین خواسته ها و نیازیهای او باشد[2]

..................

1) رنسانس

....................

2) دانشمندان هنجار شکن

............

3) عقل گرایی افراطی

................

2- علم و بحران محیط زیست

...........

ب- تربیتی- اخلاقی

ظاهرا قرار نیست هیچوقت انسان به این باور برسد که عقل او به تنهایی می تواند برای رسیدن به سعادتش کافی باشد؛ و در اوج عقل مداری این انسان یا به دست خود یا با فراموشی برخی خوبیها خود را..............

..............

1- سکولاریزاسیون

تعریف سکولاریزاسیون کاملا به دین وابسته است و سکولاریزاسیون فرایندی است که به عرفی شدن و عقلانی شدن نهادهای دینی و انفکاک دین از دنیا و به حاشیه راندن دین از عرصه‌ی اجتماع اشاره دارد.[3] این نوع برداشت و برداشت از دین در غرب، به کنار نهادن نهاد دین منجر شده و عملا دین را به عنوان یک نهاد اخلاقی مهم به کنار نهاده و باعث بروز اخلاق خشک و عقلانی محض گشته. عقلی که همه خوبیها و اخلاق را درچارچوب نفع شخصی می نگرد.

واژۀ عرفی شدن (Secularization) در زبان های اروپایی در معاهدۀ صلح وستفالیا در 1648 به کار برده شد. در این معاهده از واژه ی عرفی شدن برای توصیف انتقال سرزمین‌هایی که قبلا تحت کنترل کلیسا بودند استفاده شد. این سرزمین ها به مراجع سیاسی غیر روحانی انتقال می یافتند. پیش از این معاهده، از واژه ی Secularis استفاده می شد و اهل کلیسا از تمایز میان امور دینی و عرفی برای طرح ادعای برتر بودن امور مقدس بهره می گرفتند.[4]

...........................

1) بحران معنویت

در بارۀ بحران معنویت موجود در غرب، می تون بسیار سخن راند؛ از جمله علامه جعفری، از زبان اندیشمند غربی، آورده‌ که: « بر همه آشکار است که ما خود در راه نابود کردن فرهنگی هستیم، آنچه باقی می ماند دیگر ایمن و محفوظ نیست. و اگر هنوز برباد نرفته است بدین جهت است که در معرض فشار مخرب قرار نگرفته است اما پایه‌اش سست است و با یک لرزش فرو خوهد ریخت. ظرفیت فرهنگی انسان مدرن کاهش یافته است، زیرا شرایط سبب تنزل آدمی و صدمه روحی وی شده است».[5]

.............

2) مادی گرایی

...............

3) قوانین ضد اخلاقی

...............

2- فساد دستگاه دینی

............

1) فساد کلیسا

...................

2) ظلم کلیسا

.................

3- سست شدن بنیادهای اخلاق

.................

1) سقوط ارزش ها

..................

2) ضد ارزش ها ابزار تبلیغ کالا

..................

3) شیوع بیمارى هاى جنسی

...............

4) هم جنس گرایی

...................

4- اومانیسم

....................

آزادی افسار گسیخته

غرب، جهان و انسان را در مادّه خلاصه می‏کنند، مبنا و اساس آزادی را میل، خواست و اراده فردی می‏دانند و معتقدند هر کاری که انسان طبق قانون طبیعی می‏خواهد، بدون هیچ گونه رادع و مانعی انجام می‏دهد؛ تا حدی که قانون و دولت اجازه دهد، قانونی که براساس خواست و اراده بشری تدوین شده است. آنان معتقدند که آزادی انسان، به معنای توان همه جانبه او در انتخاب هر چیز و از جمله بردگی برای انسانهای دیگر است. در نگاه آنان، انسان، آزاد است که دین را بپذیرد یا نپذیرد، اگر نپذیرد ملامتی بر او نیست؛ زیرا هیچ حقیقتی را از دست نداده است. امّا در مکتب وحی، این رهایی مطلق، به معنای بردگی است؛ زیرا چنین آزادی مطلقی برای انسان، اسارت او در دست آرزوها و هوس‏ها می‏باشد و او در واقع از هوای درونی‏اش پیروی می‏کند.[6]

.................

5- بیگانگى انسانها

..................

6- پوشاندن سقوط ارزشها با ماسک حقوق بشر

استفاده از تعریف نسبی حقوق بشر، برای غرب شعاری تبلیغاتی را پدید آورده که در لوای آن در رویکرهای مختلف به تعاریفی جداگانه از آن پرداخته و به بهره برداری می‌رساند. رینگر بروز حقوق جهانی بشر را در هنگام سقوط اخلاقی تمدن غرب چنین توضیح می دهد: «درست هنگام سقوط اخلاقی تمدن غرب، حقوق بشر مانند یک عقیده مقدس یا بهتر بگوییم قانون اکثریت و یا حق، پدید آمد که رفته رفته به یک همبستگی نیرومند مردمی انجامید... . در حکومت دموکراسی، مفهوم «حقوق بشر» تضمین حراست مرزها و آب و خاک است و این بهترین مستمسک برای جلب رضایت مردم است...» و در جواب از حل این مسأله ادامه میدهد: «از من مکرر سؤال می شود که آیا برای نجات تمدن غرب دیگر وقتی باقی نمانده است؟ آیا می توانیم روحیه و صفات اخلاقی گذشته خود را دوباره کشف کنیم و به دست آوریم؟ از نظر من، تنها راهی که می توانیم امیدوار باشیم این است که با توسل به آن نکات درست و اخلاقی تمدن غرب را دوباره کشف کنیم.» [7]

...................

ج- اجتماعی- سیاسی

در عرصۀ اجتماع و سیاست همان طور که غرب به موازات پیشرفت علم و صنعت به رشد دست یافت، اما پسرفت‌هایی نیز در همان حیطه‌های خود دارا استجریان صنعتی شدن جامعه که با رشد فزاینده شهرنشینی، کوچ به شهرهای بزرگ، افزایش جمعیت و پدیده های بسیار دیگری از این دست در غرب همراه بود، در قرن نوزدهم و..................

..................

1- بیماریهاى عصبى و روانى

...............

2- افزایش نا امنی

..................

3- فروپاشی نهاد خانواده، عامل فساد جامعه

با شروع انقلاب صنعتی، وقتی انتقال توده عظیم مردم از روستاها به شهرها شروع شد. عدۀ بیشماری کارگر به وجود آمد که از دارایی و سواد محروم بودند و برای امرار معاش مجبور بودند در کارخانه‌ها کار کنند تا کاری به دست بیاوردند. کارمدام اعضای خانواده، در کارخانه‌ها برای خانواده زهری بود که در عصر حاضر به گونه های مختلف در عدم استحکام خانواده به معنی عرفی آن انجامیده.

انقلابی که در صنعت صورت گرفت و باعث پدید آمدن طبقه جدید از کارگران و کارفرمایان شد؛ هر یک از آن دو طبقه برای منافع خود دست به کار شدند؛ کارگران برای درآمد بی زحمت و کارفرمایان برای کسب ثروت بیشتر؛ و چون برای کار با ماشین کمتر احتیاج به کار جسمانی و تجربه قبلی بود، زنان و بچه ها از 6 سال به بالا به تعداد زیاد استخدام می شدند و از آن‌ها با بی رحمی استفاده می شد. زیاد در کارخانه‌ها استفاده می شد.[8]

....................

1) افزایش طلاق و بروز ناهنجاریهای اخلاقی

پایه های خانواده در تمدن غربی به شدت سست شده است و شدت طلاق های صورت گرفته در غرب هم نتیجه‌ای جز در اختیار نبودن فرزندان و از دست رفتن تربیت فرزندان توسط پدر و مادر نمی باشد. خانواده های تک والدینی به یکی ااز جنبه های دائمی و قابل توجه جوامع بشری تبدیل شده استوتغییر الگوی مرسوم زن و شوهری و فرزندان به الگوی بدون پدر و مادر ، فرزندان بدون سرپرست. فرزندانی که با پدر بزرگ و مادر بزرگ هایشان زندگی می کنند با زندگی مشترک بدون ازدواج هستند. در سال 2000م 13.5 میلیون نفر از والدین آمریکایی سرپرستی21.7 میلیون کودک زیر21 سال را برعهده داشتند در حالیکه یکی از آن ها درجای دیگر زندگی می کردند[9].

...................

2) سردی روابط خانوادگی

..................

3) ﻫﻢﺧﺎﻧﮕﻲ ﻳﺎ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺪون ازدواج

.................

4) جریان های ضد خانواده

با دقتی کم متوجه می شویم که جهت گیری در غرب جهت گیریای ضد خانواد است. که منجر به فروپاشی خانواده می شود. وقتی که خانواده فروپاشی نمود بر اساس آموزههای اسلامی جامعه نیز رو به اضمحلال می رود.[10]

..................

4- رهبانیت و عزلت اجتماعی

..................

5- توحش

...................

1) جنگ های صلیبی

..................

2) جنگ های جهانی

..................

3) استعمار و بهره کشی

.....................

د- اقتصادی

یکی از کسانی که در خصوص انحطاط اقتصادی غرب سخن می‌گوید ژان فوراستیه است ؛ وی در کتاب تمدن سال 2001 به اختصار در پی تشریح و تبیین مشکلات تمدنی بشر در زمان حال و آینده است. واز نداشتن عقید‌ای ثابت درغرب گلایه می کند؛ و ضمن تشریح فراز و نشیبهای اقتصادی در قرن بیستم، به تشریح ناکامیهای بشر در قرن می پردازد از جمله عوامل و آثارذکر شده از نظر وی عبارتند از: افزایش جمعیت، هرج و مرج بین‏المللی، بیکاری، آموزشهای غیرمسؤولانه، وجود انسانهای بی‏احساس، و بی‏عشق و درد از جمله مشکلات غرب است و معنقد است.:« انسان متعارف ثروتمند امروزی، از انسان متعارف فقیر دیروزی خوشبخت‏تر نیست. بدون تردید حتی از او بدبخت‏تر هم هست»[11] در جای دیگر ادامه می دهد « . چرا که در گذشته کار سخت شبانه‏روزی، کمبود تغذیه، کمبود سوخت، و نبود امکانات رفاهی، زندگی را بر انسان دشوار می‏ساخت. اما با تمام این مشکلات، بشر آن روز بی‏دغدغه بود و گاهی آهنگی و آوازی و خنده‏ای نیز از در و دیوار زندگی به گوش می‏رسید. امروز آن مشکلات اقتصادی دیگر کمتر وجود دارد، ».[12]

.................

به هم بستگی اقتصاد بین المللی

..................

منابع:

قرآن

نهج البلاغه

1- آمدی ، عبدالواحد ابن محمد تمیمی، غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1364

2-آشکار، ژیلبر، جدال دو توحش: 11 سپتامبر و ایجاد بی‌نظمی نوین جهانی،مترجم:حسن مرتضوی، تهران: اختران، 1384

3- اگریدی، جوان، مسیحیت و بدعت ها، ترجمه عبدالرحیم سلیماانی اردستانی، قم، موسسه فرهنگی طه چ 2 ، 1384

4- الیاده، میرچا، فرهنگ و دین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران، طرح نو، 1374

................

....................

قیمت 23000 تومان


[1] - شریف، میان محمد، منابع فرهنگ اسلامی، صص 17-21

[2]-­ محمد حسن حیدری و دیگران ، فصلنامه اسلام و پژو هش های تربیتی، بررسی تطبیقی ارزش ها در اسلام و لیبرالیسم و دلالت های تربیت اخلاقی آن 1391، ص89

[3]- برایان ویلسون، دین اینجا و آنجا، مقاله ی عرفی شدن، ترجمه ی مجید محمدی، (نشر قطره، چ 1، 1377)، ص 19

[4]- پیشین، ص19

[5] - محمدتقی جعفری، فرهنگ پیشرو...، ص14

[6]- ر.ک: آیت الله جوادی آملی، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، (قم: مرکز نشر إسراء، نوبت دوم، 1379 ه ش) ص 29 ـ 30

[7]- محمدتقی جعفری، فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، ، ص 112 و113

[8]- هنری نیلسون لیتل فیلد ، تاریخ اروپا از سال 1815 به بعد،ص 9و10

[9] - فروپاشی نهاد خانواده درغرب، روزنامه رسالت 3/5/91 شماره 7595... magiran.com

-[10] -فروپاشی خانواده در غرب، رسالت، 3/5/ 91 همان

[11] - ژان فوراستیه، تمدن سال 2001، ترجمه خسرو رضایی، سازمان انتشارات انقلاب اسلامی، 1368،ص103

[12]- پیشین


مبانی نظری حیطه های رشد مغرب زمین، عوامل اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 92 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
مبانی نظری حیطه های رشد مغرب زمین، عوامل اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری حیطه های رشد مغرب زمین، عوامل اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

حیطه‌های رشد مغرب زمین (غرب)

غرب در برهه‌ای از تاریخ قرار دارد که واقعا از جنبۀ علمی و فنی و صنعتی درخشیده است، و درخشش بسیار چشم گیر هم بوده است. فاصله بین عهد نوزایی تا شکوفایی صنعتی غرب شاید از دویست یاسیصد سال تجاز نکند، اما تفاوت میان این دو مرحله بسیار بارز و خیره کننده است. پیشرفت غرب در سده20 در زمینه های صنعتی و به خصوص در انتهای قرن بسیار اعجاب برانگیز است. و توانسته به تبع رشد علمی‌اش در سایر جنبه ها هم از باقی تمدن هها ر زمینه های سیاسی ،اقتصادی و در برخی مقام های تربیتی نیز پیشی بگیرد.

الف - فرهنگی- علمی

عرصه علم و فرهنگ، بی شک یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که غرب در آن حیطه به سرعت به رشد دست یافت.عمده دلایل این پیشرفت را می توان در عوامل زیر جستجو کرد.

1- شکل گیری دانشگاه ها و نظام آموزش کارآمد

........................

2- تغییر نظام آموزشی در غرب

توجه زیاد مردم به عقل و کارکرد کاربرد عقل ابزاری برای خدمت به انسان عصر دگرگونی فکری غرب، باعث شد رویکردی جدیدی به مقوله علم آموزی پیدا کند. و توجه مردم به سوی دانشگاه های مختلف غرب، تغییراتی در نظم و اهداف تدریس در دانشگاه ها داده شد عقل گرایی ابزاری به وجود آمد، که در طول زمان موجبات ترقی جامعه غربی را پدید آورد ؛ در قرون 16 و 17 تحقیقات علمی مردانی پون گالیله نیوتن و هایجنس و بویل چنان بنیان محکمی را تشکیل داد که توانستند به یاری مردم برای استفاده از این علوم بیایند. در واقع تحقیقات اینها، به گونه ای بود که دیگران می‌توانستند از آنها بهره برداری کنند[1]

.................

1) سازمان حقوقی مستقل

...........

2) جای دادن رسمی علوم طبیعی و عقلی در آموزش

..................

3) نظام استاندارد ارزیابی و ارتقا علمی

..........

3- انقلاب های علمی در غرب

..............

1) نهضت ترجمه

..............

2) واردات علم از مسلمانان

.................

3) نهضت اصلاح دینی

............................

4) کشفیات جدید علمی

................

5) انقلاب صنعتی

................

6) تربیت نیروهای ماهر

...................

اهداف نظام آموزشی غرب

.................

ب- تربیتی- اخلاقی

امروزه مسلمین هم اعتراف میکنند که در برخی امور تربیتی مغرب زمین به رشد بیشتری دست یافته اند. حتی کسانی چون سید جمال ها با دیدن صفات مثبت مغرب زمین ، اعتقاد پیدا کردند که ، ما در غرب اسلام دیدیم گر چه مسلمان ندیدیم.

قبل از ظهور انقلابات گوناگون در غرب، زندگی سنتی اهالی مغرب زمین، همه چیزش شکل سنتی خود را داشت. جایگاه هر کس طبق همان زندگی سنتی تعریف می شد. پدر نقش محوری ای در این خانواده ایفا میکرد و مادر، از شأن و جایگاه همان زندگی های سنتی برخور دار بودند و در برهه‌ای هم که زندگی ها عقل گرایانه شده بود سعی در رفتارهایی می شد که به سنت کلیسایی نزدیک تر باشد.

1- مسیحیان، همزیستان مسلمانان

.................

2- نظم و انضباط اجتماعی

...............

3- حقوق بشر

..................

4- رشد اخلاق محیط زیستی

................

5- حقوق زنان

...................

ج- اجتماعی- سیاسی

در دنیای امروز دو عنصر، اقتصاد و علم هر دو بازویی برای کارایی، سیاست‌و حکومت هستند. مغرب زمین که از قدرت تکنولوژیکی و علمی و نظری بر سایر تمدنها فائق آمده، خواه ناخواه توانسته برتری سیاسی عظیمی را نیز نسبت به بقیه با خود داشته باشد؛ چرا که با توجه به تعریف اهالی سیاست از این واژه، غرب امروز، هر آن چه که مورد نیاز یک سیاست مقتدر است دارا می باشد. و با اقتدار سیاسی و اقتصادی‌اش هر زمان نظمی نوین برای جهان تعریف کرده و توسط این قدرت والاتر به جهانی سازی در همه عرصه های زندگی و موارد نیاز بشر مشغول شده.

دور زمانی تمام اقتدار و سیاست مردم به دست ارباب کلیسا بود ولیکن بروز برخی نهضت‌ها باعث پیدایش سیاستی نوین در مغرب زمین گشت که بعدها نهضت اقتصادی و علمی نیز به بروز سیاست مردن امروزه به غرب کمک کرد.

1- نهضت های اصلاح طلبانه

.................

1) پروتستانتیسم

.................

2) دموکراسی خواهی

................

2- تاثیر انقلاب صنعتی بر سیاست و اجتماع

..................

1- رشد جامعه مدنی

.......................

2- کشف قاره های جدید

...................

3- شهر نشینی

.................

د- اقتصادی

تا پیش از آغاز قرن 18 در اروپا، صنعت کمتر از پنج درصد جمعیت اروپا را به خود مشغول داشته بود واقتصاد بیشتر مبتنی بر کشاورزی و یا بازرگانی بود و صنعت نیزبیشتر مبتنی بر تولیدات کشاورزی مانند پشم خام و پنبه بود. نظام خانگی صنعت تکاپوی بازارهای رو به گسترش مصرف و رشد اقتصادی اروپا را نداشت، وسرمایه‌های ناشی از استثمار سایر قاره‌ها، تجارت برده‌داری و بازرگانی گستردۀ کشورهای اروپایی ثروت هنگفتی را انباشته ساخت. سرمایه‌داران در پی آن بودند که ثروت خود را به کاری بزنند که باز هم پول بیشتری را برایشان فراهم آورد و از سوی دیگر نیازهای بازارهای جدید را جوابگو باشد.

...............

1- تجارت

..................

2- تشکیل اتحادیه ها و اصناف

اروپایی‌هایی که تجربه فعالیت های جمعی و صنفی را از دوران یونان و روم باستان به ارث برده بودند این بار به تشکیل اتحادیه بازرگانی دست زدند تا از منافع مشترک خویش دفاع کنند و موانع بازرگانی را از راه خویش بردارند. یکی از مهمترین اتحادیه ی هانسایی بود که در قرن 13 به وجود آمد و حدود صد شهر را در بر می گرفت و قوانین و مقررات خاص خود را داشت. ویل دورانت می نویسد: « اتحادیه هانسایی برای حل اختلافاتی که میان اعضایش پیش می امد به تاسیس محاکمی اقدام کرد. مدافع اعضای خویش در دعاوی حقوقی با کشورهایی شد که در اتحادیه عضویت نداشتند, و گاهگاهی مثل حکومت مستقل واحدی اعلان جنگ می داد. هم چنین این اتحادیه به وضع قوانین و مقرراتی برای معاملات بازرگانی و حتی سلوک اخلاقی شهرهای عضو و ساکنان آن پرداخت...اتحادیه هانسایی به مدت یک قرن به منزله سازمانی برای اشاعه تمندن بود.یورش دریازنان را از حوزه دریای بالتیک و دریای شمال دفع کرد. رودخانه ها و کانال ها را صاف گردانید. چزر و مد و جریان های آن را به دقت ضبط کردو...به طور کلی در عرصه بازرگانی اروپای شماالی نظم را جانشین هرج و مرج ساخت»[2]

...............

3- رونق کشاورزی

...................

4- ظهور بانکداری

...................

5- نتایج اقتصادی انقلاب صنعتی

...............

منابع:

قرآن

نهج البلاغه

1- آمدی ، عبدالواحد ابن محمد تمیمی، غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1364

2-آشکار، ژیلبر، جدال دو توحش: 11 سپتامبر و ایجاد بی‌نظمی نوین جهانی،مترجم:حسن مرتضوی، تهران: اختران، 1384

3- اگریدی، جوان، مسیحیت و بدعت ها، ترجمه عبدالرحیم سلیماانی اردستانی، قم، موسسه فرهنگی طه چ 2 ، 1384

4- الیاده، میرچا، فرهنگ و دین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران، طرح نو، 1374

..................

.....................


[1] - هنری نیلسون لیتل فیلد، تاریخ اورپااز سال 1815 به بعد، مترجم فریده قره‌چه داغی،انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1381، ص 3و 4

[2] - پیشین ؛ ص828


مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام،
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 87 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

برده‌داری در فقه امامیه

موضوع بردگى از نظر اسلام همواره از موضوعات مهم و بحث برانگیز درحوزه‌ی اندیشه اسلامى، به ویژه در باب حقوق بشر است. موضوع بردگى در اسلام بسیار پردامنه و ابعاد و جوانب گوناگون فقهى، فکرى و تاریخى دارد.

موضوع «بردگى در اسلام» گرچه به دلیل عدم کارآیى آن در ساحت عمل به موضوعى فراموش شده در پژوهش هاى اسلامى تبدیل شده و از گردونه اجتهادهاى نوین فقهى خارج شده است، اما از آن جا که موضوع حساس تاریخى است پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان به آن توجه داشته و گاه دستاویزى براى عیب جویى و شبهه افکنى دشمنان کج اندیش و مخالفان اسلام قرار گرفته است.

برخى با نادیده انگاشتن سهم اسلام در مبارزه‌ی فکرى و عملى با برده‌دارى و تلاش وسیع و پی‌گیر رسول خدا(ص) در حل این معضلِ ریشه دار اجتماعى، مبارزه تدریجى اسلام با برده‌دارى و پذیرش اجبارى آن را در موارد خاص به طرفدارى همه جانبه اسلام از برده‌دارى تفسیر کرده اند، به ویژه رفتار حاکمان و دولت هاى ظالمى که به نام اسلام بر مردم حکومت مى‌کرده اند را نیز به پاى اسلام نوشته و انتقاد خود را از دولت هاى اسلامى متوجه اصل دین اسلام کرده اند. حال آن که اگر واقعیات و شرایط اجتماعى عصر ظهور اسلام به خوبى تبیین شود و به سابقه‌ی بسیار طولانى برده‌دارى در میان ملت‌ها و دولت‌ها و بدرفتارى با بردگان در جهان توجه شود، به تلاش وسیع اسلام در حل این معضل اجتماعىِ تاریخ بشر و تحول در وضع زندگى و خوش‌بختى بردگان پى خواهیم برد.

- بردگى در جاهلیت

برده‌دارى با سابقه بسیار طولانى در میان تمام ملل و اقوام و کشورهاى جهان باستان رایج و متداول بود و پس از آن نیز همواره ادامه یافت. در مناطق تمدن خیز شبه جزیره‌ی عربستان، به ویژه جنوب آن که خاستگاه تمدن‌ها و حکومت هاى کهن بوده، نظام برده‌دارى از سوى حاکمان اجرا مى‌شده است. علاوه بر این، مجاورت عربستان با حکومت ایران و روم که از دولت هاى برده دار آن دوره بودند و هم چنین سکونت قبایل یهودى و مسیحى در عربستان که برده‌دارى ازاصول فرهنگى اجتماعى آن‌ها بود، در آشنایى مردم عرب با برده‌دارى بى تأثیر نبوده است. به هر حال، جامعه جاهلى، جامعه اى برده دار بوده و سیستم اقتصاد برده‌دارى بر آن حاکم بوده است (ابوزیدآبادی، 1385،‌ ص78).

...................

- اسباب وعوامل بردگى در جاهلیت

.................

- اسارت در جنگ

جنگ از شاخصه‌هاى عرب جاهلى به حساب مى‌آید؛ نزاع میان قبایل به صورت سنتى جارى در میان عرب درآمده بود و به طور دایم، ذهن آنان را به خود مشغول مى‌کرد. بسیارى از جنگ‌هاى عرب، ریشه در فقر اقتصادى و کمبود منابع تولید، از جمله آب و چراگاه داشت. زندگى در بادیه و ضرورت تعلیف احشام و اغنام اقتضا داشت تا قبیله در مکان‌هایى اقامت گزیند که از نظر زیستى، شرایط آماده داشته باشد. اقوام عرب براى حفظ جان خود و به دست آوردن آب و غذا دست به جنگ مى‌زدند. البته عوامل دیگرى، نظیر برترى طلبى، کسب افتخار و شرف و مسایلى چون عشق به دختران یک قبیله و... نیز از عوامل جنگ و درگیرى در جاهلیت بود (جواد على، المفصل فى تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 5، ص 403). .................

..........

- تجارت

.................

- فقر

فقر از عوامل بردگى در جاهلیت بوده است؛ افرادى براى نجات خود یا فرزندانشان از گرسنگى به بردگى تن مى‌دادند. نقل است که عوائل بن باعت فرزندان پسر و دختر خود را به سبب فقر و تنگ دستى فروخت (جواد على، المفصل فى تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 7، ص 456). برخى از کسانى که فرزندان خود را مى‌فروختند شرط مى‌کردند که حق ولاء[1] براى آن‌ها ثابت باشد. حق ولاء یکى از اسباب ارث به حساب مى‌آمد.

................

- بدهکارى

................

- سرقت (آدم ربایى)

..............

- تاریخ بردگی اسیران

..................

- رفتار با بردگان درجاهلیت

- جایگاه اجتماعى بردگان

بردگان در جاهلیت، پایین ترین جایگاه و منزلت اجتماعى را داشتند و طبقه‌ی پست و فقیر جامعه به حساب مى‌آمدند. آن‌ها در ردیف حیوانات به شمار مى‌رفتند و از همه‌ی حقوق انسانى و مزایاى اجتماعى محروم بودند. رویکرد عرب جاهلى به بردگان، رویکرد ابزارى و کالایى بود؛ برده، کالاى مصرفى و خدماتى بود که بدون هیچ محدودیتى در تمام زمینه‌ها استثمار مى‌شد. برده هیچ حرمت و احترامى نداشت. بردگان همواره تحقیر و مسخره مى‌شدند. کسى که برده را مى‌خرید ریسمانى به گردنش مى‌انداخت و مانند چارپا او را به منزل خود مى‌برد و برده، نه اراده و اختیارى داشت و نه حق اظهار نظر و بیان رأى و عقیده بدون اجازه‌ی مالک. برده کالایى بود که در بازار، خرید و فروش مى‌شد و قیمت متغیرى داشت. سن و سال برده یا زیبایى و هنر و توانایى و جنسیتش موجب تفاوت قیمت آن بود (جواد على، همان، ج 7، ص 453).

..................

- نقش بردگان در اقتصاد

.......................

تجارت

..............

کشاورزى

..............

چوپانى

...............

صنعت

.............

- استفاده نظامى از بردگان

...............

- سوءاستفاده جنسى از بردگان

...............

- تنبیه و شکنجه بردگان

...............

- آزاد کردن بردگان در عصر جاهلى

.................

- «ولاء» و گونه هاى آن در عصر جاهلى

...............

1. ولاء رق

...............

2. ولاء عتق

...............

- بردگى از نظر اسلام

...................

- موانع لغو دفعى بردگى

.............

- اقدامات رسول خدا(ص) در حذف نظام برده‌دارى

- مبارزه‌ی بنیادین با برده‌دارى

....................

- محدود کردن اسباب و عوامل بردگى

.............

- گشودن درهاى آزادى به روى بردگان (عتق)

................

- شیوه‌ی اسلامى بهترین راه کار در امر بردگى

.................

- آزادى مشروط

.................

- اعدام و قتل همه‌ی اسرا در همه‌ی موارد

.................


- نگهدارى اسیران در زندان‌ها

....................


- بردگى خصوصى با مدت معین

..................

- بردگى خصوصى بى مدت

..................

- مقابله به مثل و مجازات کفار حربى

..................

فهرست منابع

قران کریم

- منابع عربی

  1. ابن ابى الحدید (1378ق)، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قم، دار احیاء الکتب العربیه.
  2. ابن اثیر جزرى، محمد (1364)، النهایه فى غریب الحدیث و الأثر، تحقیق طاهر احمد زاوى و...، چاپ چهارم: قم، اسماعیلیان.

.................

...............


[1] - رابطه اى دوسویه که برده را به اربابش پیوند مى داد، ولاء رق گفته مى شد. برده با تمام وجود در اختیار ارباب بود در عوض، ارباب برده را همچون یکى از افرد قبیله خود حمایت مى کرد. ارباب تنها وارث برده بعد از مرگش بود. ولاء داراى معانى و مصادیق متعددى است که به آن اشاره خواهد شد.


مبانی نظری بردگی در حقوق بین الملل
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 86 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 47
مبانی نظری بردگی در حقوق بین الملل

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری بردگی در حقوق بین الملل

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

بردگی در حقوق بین الملل

«رسم برده و کنیز داشتن از عهد باستان تا قرون اخیر در تمام اقوام شرق و غرب رواج داشته و منشأ آن جنگ و پیروزی و حق غنیمت و اسارت بوده است» (سنجابی، 1342، ص 323).

در مغرب زمین از یونان باستان و رم قدیم گرفته تا کشورهای جدید اروپا، بردگی همواره وسیله استثمار و استعمار بوده است. یعنی توده‌های عظیمی از حقوق ملی و انسانی محروم می‌شدند و به عنوان برده و غلام در مزارع و معادن و کشتی‌ها به اعمال شاقه اشتغال داشتند. در یونان قدیم حکیم بزرگواری مانند ارسطو در کتاب «سیاست» خود می‌نویسد: « به‌حکم قوانین طبیعت برخی از آدمیان آزاد به جهان آمده‌اند و گروهی دیگر برای بندگی ساخته شده‌اند و. بندگی برای آنان هم سودمند است و هم روا» ( سنجابی، 1342، ص 323).......................

.....................

- پیشینه بردگی

- اکتشافات دریایی و آغاز بردگی

بردگی در عصر استعمار، با اکتشافات جغرافیایی دریایی که از قرن پانزدهم میلادی آغاز شده همراه و توأم است. در صدر استعمارگران برده‌دار، دو کشور پرتغال و اسپانیا قرار داشتند که نخستین مکتشفین دریایی بوده‌اند و در این‌جا به بررسی اقدامات هریک از این دو کشور در زمینه بردگی می‌پردازیم:

الف- پرتغال و بردگی- پرتغالیان نخستین اروپاییانی بودند که سواحل غربی آفریقا را پیموده و ایستگاه‌های تجاری برای خود بنا نموده بودند و نیز نخستین اروپاییانی بودند که مستقیماً برای بدست آوردن بردگان سیاه به آفریقا رفتند. پرتغالیان در حدود سنه‌ی 1420 میلادی در آفریقا پیاده شدند و نظام بردگی را پی نهادند. «پرتغالیان برای دست‌گیری و بدام انداختن سیاهان، خود را پنهان می‌کردند و در کمین مردان و زنان سیاه می‌نشستند. همین‌که سیاهان بیچاره از کلبه‌های خود بیرون می‌آمدند و در بیشه‌ای برای اجابت مزاج می‌رفتند آنان را می‌ربودند» (سیمونز،1362، ص104)................

......................

- اصل آزادی دریانوردی و داخل شدن دیگر کشورهای اروپایی در امر تجارت برده

.........................

- برده و تجارت مثلث

در قرن 18تجارتی که به‌نام تجارت مثلث معروف است پردر آمدترین تجارت برای دولت انگلیس بود. کشتی‌های انگلیسی پر از کالاهایی نظیر شیشه شکسته، آهن‌پاره، پارچه‌های رنگارنگ ولی کم قیمت. .. از بنادر انگلیس بسوی سواحل آفریقایی رفته و از آن‌جا این کالاها را با برده مبادله می‌کردند و از آن‌جا به جاماییکا رفته و برده‌ها را به قیمت‌های گزاف فروخته و مجدداً با کالای جدیدی از قبیل نیشکر، شکر، توتون و تنباکو، پنبه و آهن و سایر مواد اولیه که فوق‌العاده برای صنعت انگلیس لازم بودند مراجعت می‌کردند. بسیاری از اوقات کشتی‌ها راه‌شان را طولانی‌تر کرده و از آفریقا به هند رفته و از هند به جاماییکا می‌رفتند که این راه تجارتی معروف به تجارت مثلث کوچک خیلی پردرآمدتر بود. سالیانه 100 هزار برده آفریقایی به آمریکا حمل می‌شد. بازارهای عمده‌ی برده، خلیج‌گینه و آفریقای غربی، شرقی و گرمسیری بودند. در حالی‌که خلیج کوچک بنین و بخش‌های خط ساحلی، ساحل طلا، کنگو، آنگولا و برخی نواحی دیگر مناطق صدور برده به‌شمار می‌آمدند (ذاکرحسین، 1369،‌ ص254)................

............

-داغ کردن برده

....................

- بارگیری

............

- بسته‌بندی محموله

...............

-پایان سفر دریایی و ورود بردگان به آمریکا و چگونگی رفتار با آنان

...................

- فروش در آمریکا

«زمین‌داران به محض این‌که از ورود کشتی بردگان به بازار آگاه می‌شدند در اسکله اجتماع می‌کردند. آن‌ها توسط پوسترهایی که سیاهان سالم و زیبا را تبلیغ می‌کرد جذب می‌شدند. تلاش و تقلا آغاز می‌شد. جاشویان، کشتی را با آویختن بادبان‌هایی در اطراف عرشه مانند چادری می‌پوشاندد. خریداران قیمت‌های ثابتی را می‌پرداختند و سپس برای به‌چنگ آوردن برده‌ای به عرشه کشتی هجوم می‌بردند. برای این‌که خریداران دیگری برده‌های منتخب‌شان را نربایند، حتی آن‌ها را با دستمال به یک‌دیگر گره می‌زدند» (ذاکرحسین، 1369،‌ ص257).

.............

- بردگی پلانتاسی (کشتزارهای روستایی)

................

- پاره‌ای از نظرات حقوق‌دانان غربی راجع به بردگی

................

- علل و موجبات الغای و امحای بردگی

..................

- اقدامات و استناد به حقوق طبیعی جهت لغو بردگی

............

- جنبش ضد بردگی در صحنه بین‌المللی

........................

- قیام‌ها و شورش‌های بردگان آفریقایی بین قرن‌های شانزدهم و نوزدهم

.......................

- بردگی در متون حقوق بین الملل

- اعلامیه‌‌ی جهانی حقوق بشر

................

- کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد

..................

-جنایات علیه بشریت درمنشور نورنبرگ

...................

- اساسنامه‌ی دیوان بین‏المللی کیفری

......................

- بردگی در تعهدات بین المللی

................

فهرست منابع

قران کریم

- منابع عربی

1. ابن ابى الحدید (1378ق)، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قم، دار احیاء الکتب العربیه.

2. ابن اثیر جزرى، محمد (1364)، النهایه فى غریب الحدیث و الأثر، تحقیق طاهر احمد زاوى و...، چاپ چهارم: قم، اسماعیلیان.

......................

......................


مبانی نظری ساختمان پستان، سرطان پستان، پاتوفیزیولوژی سرطان پستان،
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 994 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
مبانی نظری ساختمان پستان، سرطان پستان، پاتوفیزیولوژی سرطان پستان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری ساختمان پستان، سرطان پستان، پاتوفیزیولوژی سرطان پستان

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

شناخت ساختمان پستان:

پستان عضوی است که از غدد تولید کننده شیر و مجاری شیر تشکیل شده است بافت پستان شامل غدد خاصی به نام لوبول است واطراف این غدد و مجاری را بافت چربی وبافت نگهدارنده در بر گرفته اند که تعداد آن ها 20-15عدد است هر لوب شامل تعداد زیادی غدد کوچک تر به شکل خوشه ایی است که وظیفه تولید شیر دارند(عطایی, 1390)..............

...............

-سیستم لنفاوی در پستان:

................

-توده های پستانی:

تود ه های پستان یکی از شایع ترین تغییرات غیر طبیعی این عضو است و به نسبت زیادی در زنان دیده می شود( قاسم زاده, 1387).

توده پستان به دو دسته تقسیم می شوند

...................

-تود های خوش خیم :

...........

-توده های بدخیم:

..............

-کارسینوم غیر مهاجم

.................

-ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد سرطان پستان:

..................

-سابقه فامیلی :

...............

-سن:

................

-سن اولین قاعدگی:

............

-سن شروع یائسگی:

..............

مدت زمان شیردهی:

.................

سقط جنین:

..............

- استفاده از قرص های ضد بارداری :

...........

اضافه وزن:

................

استفاده از درمان های جایگزین با هورمون :

..............

مصرف ویتامین:

مصرف ویتامین ها به صورت تکی می تواند اثر محافظتی داشته باشد ویتامینA,D,Eاسید فولیکو سلنیوم نیز درکاهش خطر ابتلابه سرطان نقش دارد( عنصری و همکاران , 1390).

..................

-تأثیرمتقابل ژنتیک وزیست شناسی سرطان پستان:

..............

پرو انکوژن هاو انکوژن ها:

..............

ژن های سرکوب کننده تومورو ژن ترمیم کنندهDNA:

................

BRCA1,BRCA2

...................

ارتباط نماهای بافتی آسیب شناختی با بیولوژی سرطان پستان:

..................

پاتوفیزیولوژی سرطان پستان:

...................

-ارتباط زیست شناسی با خصوصیات متاستازی سرطان پستان :

................

-ویتامینD:

...............

-نقش اتوکراین ویتامین D در هموستازی پستان:

...............

-اثرات ضد سرطانی ویتامینِ (1,25(OH)2D3) D :

................

-تنطیم سیکل سلولی به وسیله ویتامین D:

...............

-اثرات ضد التهابی تهاجم ومتاستاز :

...............

-اثرات ویتامین D بر روی آپوپتوز:

..................

-اثرات ژنومی از 1,25(OH)2D3:

...................

-اثرات غیر ژنومی1,25(OH)2D3:

...................

-گیرنده ویتامینDVD (Vitamin D Receptor):

...............

منابع:

آگاه س,1390 , ارتباط پلی مورفیسمFokI گیرنده ویتامین D (VDR) با سرطان پستان ,پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه آزاد سنندج

خدیجه عنصری , س. ر. (1390). "سرطان سینه ونقش فاکتور های محیطی در ایجاد آن." تازه های بیوتکنولوژی سلولی مولکولی3: 59-70.

....................

.....................


سوریه ، ایران
دسته بندی علوم سیاسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 152 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125
بررسی روابط سیاسی ایران و سوریه بعد از انقلاب اسلامی ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 1747
کاربر

مقدمه

فصل اول (کلیات)

  1. 1. طرح و تبیین موضوع
  2. 2. ادبیات موضوع
  3. 3. علل انتخاب موضوع
  4. 4. سؤال اصلی و سؤالات فرعی
  5. 5. فرضیه های تحقیق
  6. 6. تعریف مفاهیم
  7. 7. متغییرها
  8. 8. روش‌تحقیق
  9. 9. موانع و محدودیتهای تحقیق
  10. 10. سازماندهی تحقیق
  11. 1. روشهای مطالعه سیاست خارجی
  12. 2. سطح تحلیل
  13. 3. عوامل مؤثر درتعیین سیاست خارجی
  14. 1. اصول واهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
  15. 2. ابزارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
  16. 3. اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری عربی سوریه
  17. 4. ابزارهای سیاست خارجی جمهوری عربی سوریه
  18. 5. بررسی تطبیقی سیاست خارجی ایران و سوریه
فصل دوم (اصول و اهداف سیاست خارجی ایران و سوریه)

بخش اول مبانی نظری سیاست خارجی

بخش دوم

فصل سوم (پیشینه روابط ایران و سوریه 1979ـ 1946)

بخش اول ـ روابط ایران و سوریه از1979- 1946

بخش دوم ـ عوامل تأثیر گذار بر روابط ایران و سوریه

1. عوامل تأثیر گذار بر سردی روابط دو جانبه (1973ـ 1946)…

الف ـ روابط ایران و اسرائیل …

ب ـ مشکلات داخلی سوریه و ایدئولوژی رادیکال بعث

2. عوامل تأثیر گذار بر بهبود نسبی روابط دوجانبه (1979ـ 1974)

الف ـ شرایط منطقه ای

ب ـ شرایط بین المللی

ج ـ به قدرت رسیدن حافظ اسد و پایان بحران داخلی

د ـ مرگ جمال عبدالناصر و افول ناسیونالیسم عربی

نتیجه گیری فصل سوم

فصل چهارم (روابط ایران و سوریه 1988ـ 1979)

بخش اول ـ انقلاب اسلامی ایران

  1. انقلاب اسلامی ایران و مواضع سوریه
  2. جنگ ایران و عراق و موضع گیریهای سوریه
  3. دلایل حمایت سوریه از ایران در جنگ

بخش دوم

الف ـ دیدگاهها و مواضع ایران در مورد بحران خاورمیانه

ب ـ اختلافات عراق و سوریه و تأثیر آن بر روابط ایران و سوریه

ج ـ اتحاد ایران و سوریه

  1. تهاجم اسرائیل به لبنان و تأثیر آن بر روابط دو جانبه
  2. تنش های سوریه ـ ایران در لبنان
  3. دلایل تغییر موضع تاکتیکی سوریه در طول جنگ
  4. قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و مواضع سوریه
  5. نتیجه گیری فصل چهارم
  6. پایان جنگ تحمیلی و سیاست جدید ایران
  7. روابط ایران و سوریه (2001ـ 1989)
  8. پیمان طائف ومواضع ایران و سوریه
  9. حمله عراق به کویت و مواضع ایران و سوریه
  10. کنفرانس صلح مارید و مواضع ایران و سوریه
  11. اختلافات ایران و امارات متحده عربی و موضع گیری سوریه
  12. تهاجم ترکیه به شمال عراق و مواضع ایران و سوریه
  13. پیمان استراتژیک ترکیه ـ اسرائیل و مواضع ایران و سوریه
  14. اختلافات ترکیه ـ سوریه و نقش ایران

فصل پنجم (روابط ایران و سوریه 2001ـ 1989)

بخش اول ـ روابط سیاسی ایران و سوریه

بخش دوم ـ عوامل تأثیر گذار بر روابط ایران و سوریه پس از جنگ

نتیجه گیری فصل پنجم

فصل ششم (نتیجه گیری)

منابع و مآخذ

مقدمه :

خاورمیانه به عنوان منطقه ای استراتژیک جایگاه عمده و حساسی در رقابتهای دو ابر قدرت شرق و غرب در دوران جنگ سرد داشت و نقش یک محرک را در مداخلة ابر قدرتها ایفا می کرد . پس از دوران جنگ سرد و فروپاشی شوروی نه تنها این منطقه اهمیت خود را از دست نداده بلکه بر اهمیت آن نیز افزوده شده است . لذا درک و شناخت صحیح از تحولات منطقه خاورمیانه ، برای ایران که خود در این منطقه قرار دارد ضروری و آگاهی از عملکرد دولتهای منطقه نیز در این راستامی باشد .سوریه به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی ، یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می شود که توانسته است در چند دهة اخیر نقش مهمی را در روند تحولات منطقه ای ایفا نماید . بدین لحاظ این کشور جایگاه ویژه ای را در سیاست خارجی ایران که اولویت اصلی را در روابط خارجی بر همکاری با کشورهای اسلامی و غیر متعهد می دهد ، به خود اختصاص داده است و نیاز هست که شناخت بیشتری نسبت به آن پیدا کرد . ایران و سوریه به عنوان دو کشور خاورمیانه ای غیر همسایه توانسته اند در دو و نیم دهة اخیر بیشترین هماهنگیها را در روند تحولات منطقه ای و جهان اسلام کسب نمایند

طرح و تبیین موضوع :

مطابق با اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ، سیاست خارجی ایران بر اساس "نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری ، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور ، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر ابر قدرتهای سلطه گرو روابط صلح آمیز با دول غیر محارب استوار است . بنابراین ازدیدگاه قانون اساسی رابطه با دول غیر محارب مجاز شمرده شده است

پس علاوه بر رابطه با دول غیر محارب ، برقراری رابطه با کشورهایی که از لحاظ مواضع سیاسی به ایران نزدیک می باشند در دستور کار سیاست خارجی این کشور قرار دارد .

سوریه که در این ردیف ازکشورها قرار دارد جایگاه ویژه ای را در سیاست خارجی ایران به خود اختصاص داده است به طوری که از آن به عنوان کشور دوست و برادر یاد می شود . وقوع انقلاب اسلامی در ایران و سقوط شاه ـ متحد استراتژیک اسرائیل در منطقه ـ باعث خشنودی سوریها که خود را متولی مبارزه با اسرائیل می دانستند ، شد و به حمایت از این انقلاب پرداختند .

ادبیات موضوع :

علیرغم حساسیت و اهمیت موضوع یکی از نکته های جالب توجه در ارتباط با آن کم توجهی محققان و پژوهندگان این رشته به این مسأله می باشد و کمتر تحقیق و کتابی در این زمینه یافت می شود که به طور دقیق و موشکافانه به بررسی روابط پیچیدة ایران و سوریه پرداخته باشد . در این ارتباط تنها گزارشها و مقالاتی به چشم می خورد که بیشتر به مسألة صلح و اقدامات سوریه و بررسی سطحی روابط ایران و سوریه و البته با دیدگاه وزارت خارجه ای پرداخته است .

تعریف مفاهیم :

در متن این پژوهش مفاهیمی چون سیاست خارجی ، روابط خارجی ، بحران خاورمیانه و موازنه قدرت را ملاحظه می کنیم که باید منظور خود را از این مفاهیم و کاربرد آن مشخص و تبیین نماییم . تعریف این مفاهیم از آن نظر ضروری و دارای اهمیت است که مبنای نظری این پژوهش را تشکیل داده و در درک بهتر و عمیق تر متن کمک می کند . بنابراین در اینجا به اختصار به تعریف مفاهیم مورد نیاز پرداخته می شود :

سیاست خارجی : سیاست خارجی را باید مجموعه ای از اهداف ، جهت گیریها ، روشها و ابزار در نظر گرفت که یک حکومت در مقابل سایر واحدهای سیاسی بین الملل به منظور دستیابی به منافع ملی دنبال می کند . سیاست خارجی در نهایت سعی می کند بر رفتار و کردار سایر کشورها و نتیجتاً بر کل نظام بین الملل اثر بگذارد ، ضمن اینکه متقابلاً از محیط خارجی تأثیر می پذیرد

موانع و محدودیتهای تحقیق :

کمبود منابع به زبان فارسی و عدم توجه محققان این رشته به این مسأله و پراکندگی اطلاعات در این رابطه ، سبب ایجاد محدودیتها و مشکلاتی در تحقیق گردید . علاوه بر این محرمانه بودن و عدم دسترسی به اطلاعات از دیگر مشکلات قابل ذکر در این مورد است .

سازماندهی تحقیق :

با توجه به طرح موضوع و سئوال اصلی و همچنین فرضیه تحقیق پایان نامة حاضر در فصول ذیل مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد :

فصل اول : کلیات طرح پژوهش ؛

فصل دوم : اصول و اهداف سیاست خارجی به طور اعم و سیاست خارجی ایران و سوریه به طور اخص ؛

فصل سوم : بررسی پیشینه روابط سیاسی ایران و سوریه با عنایت به روابط ایران و اسرائیل؛

فصل چهارم : بررسی روابط دوجانبه بعد از انقلاب اسلامی در ایران تا پایان جنگ ایران و عراق ؛

فصل پنچم : بررسی روابط دو کشور پس از جنگ تا زمان درگذشت حافظ اسد رئیس جمهور سوریه با توجه به عوامل تأثیر گذار در این مقطع زمانی ؛

فصل ششم : نتیجه گیری .


پاورپوینت کشاورزی با عنوان آلوئه ورا در 23 صفحه
دسته بندی کشاورزی
بازدید ها 1
فرمت فایل ppt
حجم فایل 700 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
پاورپوینت کشاورزی با عنوان آلوئه ورا

فروشنده فایل

کد کاربری 145
کاربر

* این پاورپوینت بصورت اسلاید نمایشی می باشد و قابلیت ویرایش ندارد...

این پاورپوینت شامل مطالب زیر می باشد:
آلوئه ورا
مقدمه
معرفی گیاه
پراکنش
گیاهشناسی
نحوه تکثیر و برداشت
بیماریهای فیزیولوژیک گیاه
ترکیبات شیمیایی گیاه
خواص دارویی و موارد مصرف
نکات احتیاطی
خواص دارویی
موارد مصرف و اشکال تجاری


پروژه حسابداری اموال ، ماشین آلات و تجهیزات در فرمت ورد در 72 صفحه
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 77 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 72
پروژه حسابداری با عنوان حسابداری اموال ، ماشین آلات و تجهیزات

فروشنده فایل

کد کاربری 145
کاربر

این پروژه شامل مطالب زیر می باشد:
مقدمه
بخش اول
تعیین بهای تمام شده اموال ماشین آلات و تجهیزات
بهای تمام شده اموال، ماشین آلات و تجهیزات
کاهش در ارزش دارایی
مخارج جاری و سرمایه ای
زمین
تاسیسات و مستحدثات زمین
ساختمان
ماشین آلات و تجهیزات
تاسیسات در مورد اجاره
ظروف
ابزار آلات
تحصیل دارایی بطور نقد
تحصیل دارایی بطور نسیه
تحصیل دارایی از طریق صدور سهام
تحصیل گروهی از داراییها بطور یکجا
تحصل دارایی از طریق تولید یا احداث
در مورد حسابداری داراییهایی که واحد تجاری به قصد استفاده خود می سازد موارد زیر مطرح است که به تفصیل بررسی می شود:
الف: نحوه محاسبه بهای تمام شده دارایی.
ب: به حساب دارایی بردن بهره.
ج: سود یا زیان ناشی از احداث دارایی.
د: نحوة انعکاس دارایی در ترازنامه.
تحصیل دارایی از طریق معاوضه
حسابردای معاوضه غیر مشابه.
حسابداری معاوضه داراییهای مشابه.
محاسبه سود یا زیان معاوضه:
بخش سوم
مخارج بعد از تحصیل اموال، ماشین آلات و تجهیزات
مخارج بعد از تحصیل دارایی را می توان به پنج طبقه اصلی زیر تقسیم کرد:
تعویض و نوسازی
روش جایگزینی (Subsitution) این روش بسیار مطلوب است و زمانی کاربرد دارد که دو شرط زیر بطور همزمان احراز شود:
مراحل انجام کار در روش جایگزینی به شرح زیر است:
روش انتقال به بدهکار حساب انباشته (Chargign to Accumulated Depreciation).
گسترش و الحاق
مخارج جابجایی و نصب مجدد
تعمیر و نگهداری
تعمیرات اساسی
خلاصه
بخش چهارم
واگذاری و کنارگذاری اموال، ماشین آلات و تجهیزات
فروش اموال، ماشین آلات و تجهیزات
کنارگذای اموال، ماشین آلات و تجهیزات
عدم استفاده موقت از اموال، ماشین آلات و تجهیزات
اهدای اموال، ماشین آلات و تجهیزات
معاوضه اموال، ماشین آلات و تجهیزات
کنار گذاشتن قهری یا اجبرای اموال، ماشین آلات و تجهیزات
خلاصه و جمع بندی
بخش پنجم
نحوه انعکاس اموال، ماشین آلات و تجهیزات در صورتهای مالی
بخش ششم
کنترلهای داخلی در مورد اموال، ماشین آلات و تجهیزات
هدف از استقرار سیستم کنترل داخلی
اهداف کنترل داخلی
حسابرسان مستقل نیز روشهای متدوال زیر را در رسیدگی به اموال، ماشین آلات و تجهیزات انجام می دهند
بخش هفتم
ضمائم
منابع و مآخذ


با کمال آرامش در سر جلسه امتحان آیین نامه و داخل شهری حاضر شوید نمونه سوالات آیین نامه معروف به پلیس پویا کاملترین نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی موجود در اینترنت مورد تایید آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی ویرایش جدید
دسته بندی راهنمایی و رانندگی
بازدید ها 0
فرمت فایل zip
حجم فایل 7296 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 303
کاملترین نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی و داخل شهری

فروشنده فایل

کد کاربری 436
کاربر


همراه با پاسخنامه

+

22آزمون آیین نامه جدید با پاسخنامه

+

نمونه سوالات آزمون فنی

نمونه تصاویری از فایل نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی :


x5ry_aeen1.jpg


dtis_aeen2.jpg


yds_aeen3.jpg

با دانلود این پکیج هم اکنون به موارد زیر دست خواهید یافت


22آزمون آیین نامه جدید به همراه پاسخنامه

نمونه سوالات آزمون فنی آیین نامه راهنمایی و رانندگی

9 دوره تست های اصلی آزمون آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی (هر دوره 30 سوال)


پاسخنامه 9 دوره تست های اصلی به صورت مجزا در فایل مجزا برای تست زدن


1 دوره تست های اصلی آزمون آیین نامه شامل 113 سوال با پاسخنامه مجزا

650 سوال تستی همراه با پاسخنامه برای مرور سریع شامل 8 بخش :

بخش اول: علائم راهنمایی و رانندگی
بخش دوم: هوشیاری
بخش سوم: هدایت و کنترل وسیله ی نقلیه
بخش چهارم: برخورد و واکنش
بخش پنجم: آگاهی از خطرات
بخش ششم: عابرین پیاده
بخش هفتم: مقررات راه و آزادراه
بخش هشتم: تصادفات


240 سوال تستی با پاسخنامه


149 و 158 سوال تشریحی با پاسخنامه در 2 فایل مجزا


آشنایی با علائم آیین نامه راهنمایی و رانندگی


تکنیک های آموزش عملی رانندگی جهت امتحان داخل شهری


کتاب آیین نامه


جزوه خلاصه شده کتاب آیین نامه برای مرور سریع



جزوه آموزشی نکات امتحان شهری و نکات کلیدی کتاب آیین نامه


آموزش تعویض دنده مهارت و دانش فنی


آموزش نگهداری صحیح از خودرو


آموزش کاهش مصرف سوخت بنزین





شما قبولید

0nsj_moghan_5_3.gif





این تنها سایتی است که سوالات اصلی و بروز را در اختیار شما قرار می دهد



a4wu_aeen4.jpg

در هر آزمونی مطالعه نمونه سوالات دوره های قبل آزمون و مطالعه ی جزوات آموزشی و خلاصه مطالب یکی از بهترین و مهمترین عوامل تسلط به موضوعات یاد گرفته شده و مرور سریع مطالب است



wo77_aeen5.jpg




p47r_aeen100.jpg

این مجموعه دارای تصاویر با کیفیت بسیار عالی می باشد و تنها مجموعه کامل و جدید دربردارنده تمامی نکات و سوالات در ارتباط با آیین نامه راهنمایی و رانندگی و داخل شهری و گرفتن گواهینامه رانندگی است

پیشنهاد می کنیم حتی اگر گواهینامه دارید این مجموعه را تهیه و مطالعه نمایید چون شامل نکاتی است که اکثرا اطلاع ندارند


بررسی رابطه هوش معنوی با دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتاد پرسشنامه ها ضمیمه شده این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک بوده و محصولات آن گارانتی بازگشت وجه دارد
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 437 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 106
بررسی رابطه هوش معنوی با دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتاد

فروشنده فایل

کد کاربری 1387
کاربر

بررسی رابطه هوش معنوی با دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتاد

پرسشنامه ها ضمیمه شده

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتاد بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه افراد معتاد و غیر معتاد شهر تهران تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 100نفر (50 نفر معتاد و 50 نفر غیر معتاد) بودند. روش نمونه گیری به شیوه نمونه گیری هدفمند بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI)، پرسشنامه سبک دلبستگی هازان و شیور و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها ازآزمون‌های همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین هوش معنوی و سبک دلبستگی ایمن و شادکامی در افراد معتاد و غیر معتاد رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بین هوش معنوی و سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا در افراد معتاد و غیر معتاد رابطه معنی معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که بین هوش معنوی با سبک دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتاد رابطه وجود دارد.

کلید واژه ها : هوش معنوی، سبک دلبستگی، شادکامی، اعتیاد.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه.....................................................................................................................2

1-2 بیان مسئله..............................................................................................................4

1-3 اهمیت و ضرورت........................................................................................................7

1-4 اهداف......................................................................................................................9

1-5 فرضیه ها..................................................................................................................9

1-6 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................................................9

فصل دوم. ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1. اعتیاد...............................................................................................................13

2-1-1. انواع وابستگی به مواد................................................................................13

2-1-2. اختلالات مرتبط با مواد بر طبق DSM-5...........................................................14

2-1-3. اختلالات مصرف مواد بر طبق DSM-5.............................................................15

2-1-4. اختلالات ناشی از مواد بر طبق DSM-5..........................................................17

2-1-4-1 مسمومیت و ترک مواد.......................................................................17

2-1-5. اختلالات روانی ناشی از مواد...................................................................................17

2-1-6. سبب شناسی.....................................................................................................19

2-2. هوش معنوی...................................................................................................26

2-2-1. هوش .................................................................................................................26

2-2-2. مـعنویت...............................................................................................................28

2-2-3. هوش معنوی و مؤلفه های آن..................................................................................32

2-2-4. مؤلفه های هوش معنوی در‌ اسلام‌...........................................................................34

2-2-5. رشد هوش معنوی................................................................................................36

2-2-6. هوش‌ معنوی‌ و سلامت روانی.................................................................................38

2-2-7. مقایسه هوش معنوی با هوشهای دیگر....................................................................42

2-3. دلبستگی .....................................................................................................44

2-3-1. سبک های دلبستگی.................................................................................53

2-3-2. نظریه های مختلف در مورد دلبستگی...........................................................54

2-3-3. مراحل تحول دلبستگی و اجتماعی شدن...............................................................57

2-3-4. دیدگاه دلبستگی در نوجوانان ...............................................................................57

2-4. شادکامی........................................................................................................60

2-4-1. تعاریف شادکامی.......................................................................................61

2-4-2. مولفه های شادکامی................................................................................61

2-4-3. رویکرد های نظری شادکامی........................................................................69

2-4-4. عـوامل مـؤثر بـر شادکامی...........................................................................69

2-5. مروری بر پیشینه پژوهش...................................................................................72

2-5-1. پژوهش های داخلی...................................................................................75

2-5-1. پژوهش های خارجی..................................................................................75

فصل سوم: روش پژوهش

3-1. مقدمه.............................................................................................................75

3-2. روش پژوهش....................................................................................................75

3-3. جامعه آماری.....................................................................................................75

3-4. نمونه و روش نمونه گیری....................................................................................75

3-5. ابزارهای پژوهش...............................................................................................80

2-3-5. روش اجرای پژوهش....................................................................................82

2-3-6. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات........................................................................ 82

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

4-1. مقدمه............................................................................................................82

4-2. داده های توصیفی............................................................................................82

4-3. داده های استنباطی..........................................................................................83

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1. مقدمه.....................................................................................................................87

5-2. تفسیر یافته های تحقیق.............................................................................................87

5-3. محدودیت های پژوهش......................................................................................89

5-4. پیشنهادات......................................................................................................90

5-4-1. پیشنهادات پژوهشی.................................................................................90

5-4-1. پیشنهادات کاربردی...................................................................................90

منابع..............................................................................................................................91

ضمائم...........................................................................................................................101

لیست پرسشنامه ها :

پرسشنامه هوش معنوی کینگ

پرسشنامه شادکامی آکسفورد

پرسشنامه سبک دلبستگی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و تمام محصولات این فروشگاه دارای گارانتی بازگشت وجه است
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری

فروشنده فایل

کد کاربری 1387
کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری:

مسئولیت حالتی که طی آن شخص نقش و اثر خود را در عوارض و نتایج یک اقدام، فعالیت یا رفتار می پذیرد. شرایط فرد بزرگسالی که قادر است مقررات ، آداب ، رسوم، و معیارهای اخلاقی ، اجتماعی ، شغلی و . . . را رعایت کند و در صورت عدم رعایت ، عوارض و نتایج نامطلوب آن را نیز پذیرا می باشد. یکی از ویژگی های فرد این است که نقش های اجتماعی خود را می پذیرد و در جهت انجام وظایف خود تلاش می کند (ساعتچی ، 1377). فردی که مسئولیت کاری را بر عهده می گیرد می پذیرد که یک سری فعالیت هایی را انجام دهد یا برای انجام این کارها توسط دیگران نظارت داشته باشد(سرتو ، 2004، به نقل از اونگرانو،2012).

گاف (1968) معتقد است که مسئولیت پذیری به معنای در نظر داشتن پیامد رفتار خود و قابل اعتماد و اطمینان بودن در رفتار، و احساس تعهد به ساختار اجتماعی بزرگتر می باشد.

مسئولیت پذیری[1]، یکی از ابعاد شخصیت سالم و ویژگی بسیار مهمی در کلاس درس و زندگی روزمره است و والدین، مشاوران و معلمان، نقش مهمی برای کمک به دانش آموزان در کسب مسئولیت پذیری مدرسه، خانواده و اجتماع بر عهده دارند. برای ایجاد حس مسئولیت پذیری، روش ها و راهکار هایی تدوین شده است که معلم می تواند آن ها را در کلاس خود اجرا نماید(حسین پور، درویشی و سودانی،1389).

مسئولیت‌پذیری یعنی قابلیت پذیرش پاسخ‌گویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می‌شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد و یا رد کند. مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می‌کند و باید حتما انجام بگیرد. در واقع مسئولیت انتخابی آگاهانه است. کودکی که از ابتدا امکان استقلال به او داده شده باشد، آمادگی بیش‌تری برای پذیرفتن مسئولیت خواهد داشت. مسئولیت‌پذیری بخشی از رشد شخصیت کودک است. کودک از سن دو تا سه سالگی نیاز دیگران و اهمیت دادن به آن و نیز انتظارات دیگران از خویش را درک می‌کند و این روند، حس مسئولیت‌پذیری را در او ایجاد می‌کند. پدر و مادر باید الگوی این مسئولیت‌پذیری را به او بیاموزند، زیرا اگر پروسه‌ی مسئولیت‌پذیری به درستی در تربیت فرد شکل نگیرد، بعد از هجده سالگی، زمانی که شخصیت فرد شکل گرفت، دیگر نمی‌توان او را تغییر دارد، در این صورت یا باید خانواده خود را با او وفق بدهد یا او را مجبور کند که با محیط خانواده سازگار شود و اگر این شخص نتواند خود را با خانواده هماهنگ کند بهتر است از خانواده جدا شود و زندگی مستقلی برای خویش تدارک ببیند(احمدی و رمضانی،1386).


[1] - responsibility


مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده و تمامی محصولات آن گارانتی برگشت وجه دارد
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی

فروشنده فایل

کد کاربری 1387
کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی

دارای منابع فارسی و انگلیسی

کمال گرایی:

سازة کمال گرایی در گذشته مورد توجه نظر یه پردازان بزر گی همچون فرو ید، آدلر و مازلو بوده است (نورد بی و هال،1974) و در دهه های اخیر نیز مورد اقبال پژوهشگران بسیاری قرارگرفته است و هرکدام به فراخور دیدگاه خود تعر یف متفاوتی از آن ارائه داده اند. با این حال اکثر پژوهشگران، برا ین امر که معیارهای بلند مرتبه برای عملکرد، مفهوم محوری کمال گرایی است، توافق دارند.

هورنای(1950) کمال گرایی را شیوه ای از زندگی می داند که افراد برا ی رهایی از اضطراب اساسی آن را به کار می بندند و کمال گرایی را گرا یش روان رنجورانه به بی عیب و نقص بودن، کوچک ترین اشتباه خود را گناهی نابخشودنی پنداشتن و مضطربانه انتظار پیامد های شوم داشتن، تعریف می کند. هانلند (1978) بر این باور است که کمال گرایی نشان دهندة گرایش و علاقة فرد به درک محیط پیرامون خود به گونة قانون همه یا هیچ است که به موجب آن، نتا یج به شکل موفقیت ها یا شکست ها حاصل می شوند. گرچه مفهوم کمال گرایی به طور گسترده ای توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است، اما هنوز به عنوان پدیده ای تقر یباً ناشناخته و ناسازگار تعریف شده است. سازة کمال گرایی مثبت و منفی، می تواند به صورت های به هنجار و نابه هنجار باشد(هماچک،2006).

به عقیده تری شوت و همکاران(2005) کسانی که کمال گرایی مثبت(به هنجار) دارند، معیارهایی را برای خود در نظر می گیرند، اما به جای این که ر سیدن و یا نرسیدن به آن معیارها برایشان مهم باشد، نفس تلاش کردن برا ی رسیدن به هدف در نظرشان اهمیت دارد. در واقع ا ین افراد از کار و تلاش زیاد لذت می برند و وقتی در انجام دادن یا ندادن کاری آزادند ، سعی می کنند آن را به بهترین نحوی که می توانند انجام دهند .


چکیده خط مشی عمومی را می توان عامل ایجاد و حفظ نظم در جوامع و برنامه حرکت از وضع موجود به طرف اهداف آرمانی دانست همه آحاد جامعه در این امر نقش دارند اما مانند اغلب مسائل عصر جدید این موضوع نیز تخصصی شده و دارای ارکان تعریف شده میباشد که سهم آن ارکان در انجام این مهم عمده و تعیین کننده است با ملاحظه دستاوردهای علمی مربوط به این رشته که حاصل تلاش ج
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 1
فرمت فایل docx
حجم فایل 360 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 101
اخلاق و خط مشی گزاری عمومی

فروشنده فایل

کد کاربری 237
کاربر

چکیده

خط مشی عمومی را می توان عامل ایجاد و حفظ نظم در جوامع و برنامه حرکت از وضع موجود به طرف اهداف آرمانی دانست. همه آحاد جامعه در این امر نقش دارند اما مانند اغلب مسائل عصر جدید این موضوع نیز تخصصی شده و دارای ارکان تعریف شده میباشد که سهم آن ارکان در انجام این مهم عمده و تعیین کننده است. با ملاحظه دستاوردهای علمی مربوط به این رشته که حاصل تلاش جمعی اندیشمندان جهان است و نیز تعلیمات آسمانی مکتب کمال بخش اسلام و دخالت عقل به صورت مطالعات تطبیقی با لحاظ شرایط زمانی و مکانی به این نتیجه می رسیم که کیفیت نظام خط مشی گذاری در ایران نسبت به آنچه که باید باشد فاصله زیادی دار د. توجیه نبودن برخی از اقشار جامعه، بهره نگرفتن از یافته های علمی این رشته ومناسب نبودن تعدادی از دست اندرکاران این وظیفه از ضعف های اساسی نظام یادشده است.تذکرات و انتقادات مراکز دانشگاهی و رسانه های گروهی وصاحب نظران می تواند به عنوان نقطه شروع یک حرکت فرهنگی تلقی شده و مآلاً به ایجاد تغییرات عملی مطلوب در این زمینه منجر شود.

فهرست

فصل اول ................1

1-1 مقدمه. 2

1-2 سیاستگذاری.. 2

1-2-1 علوم سیاست گذاری.. 2

1-2-2 علوم سیاستگذاری دولتی.. 6

1-3 مدلهای اصلی تصمیم گیری و تعیین خط مشی.. 8

1-3-1 مدل عقلایی جامع. 9

1-3-2 مدل جزئی-تدریجی.. 9

1-3-3 مدل تصمیم گیری بحرانی.. 9

1-3-4 مدل تصمیم گیری اجتماعی.. 10

1-4 خط مشی عمومی.. 10

1-5 ویژگی‌های سیاست‌گذاری عمومی.. 16

1-6 مسله یابی عمومی.. 16

1-6-1 مسائل عمومی و خصوصی.. 16

1-6-2 مسائل عمومی ومسائل اجتماعی.. 17

1-7 فرایندمنطقی حل مسئله. 18

1-8 تطبیق فرایند حل مسُله با چرخه خط مشی.. 20

1-9 مفاهیم. 21

1-10 خط مشی گذاری خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟. 22

1-10-1 ویژگی های خط مشی عمومی.. 23

1-10-2 صحّت خط مشی عمومی.. 24

1-11 عقلانیت در خط مشی گذاری.. 24

1-12 انواع خط مشی های عمومی.. 25

1-12-1 خط مشی های فراگیر یا ابرخط مشی.. 25

1-12-2 خط مشی های هادی.. 25

1-12-3 خط مشی های عمومی.. 25

1-13 رویکردهای دستیابی به خط مشی مطلوب... 25

1-14 خط مشی چیست؟. 26

1-14-1 خط مشی عمومی چیست؟. 26

1-14-2 اصطلاحات کلیدی در تعریف خط مشی.. 27

1-14-3 فرایند خط مشی گذاری عمومی.. 29

1-14-4 اجزای خط مشی.. 30

1-14-3 ویژگیهای خط مشی عمومی.. 31

1-14-4 سطوح خط مشی گذاری.. 32

1-14-5 سه رکن مهم خط مشی گذاری عمومی.. 32

1-14-3 خط مشی ها درعمل چه کاری انجام می دهند؟. 33

1-14-4 مرکز مطالعات خط مشی.. 33

1-14-5 خط مشی گذاری حرفه ای.. 34

1-14-6 رویکردهای خط مشی.. 35

1-14-7 نقش تحلیل گرخط مشی.. 35

1-14-8 مراحل 6 گانه تجزیه وتحلیل خط مشی ازدید بیکمن.. 38

1-14-9 روشهای تحقیق در خط مشی گذاری.. 40

1-14-10 رویکردهای تجزیه و تحلیل خط مشی.. 41

فصل دوم. 45

2-1 Entrepreneurial framework conditions 46

2-2 پژوهش استیونسون و لندستروم. 46

2-3 اکس و ویرچیل.. 47

2-4 رفتار سازمانی.. 48

2-4-1 رفتاراخلاقی.. 48

2-4-2 عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان. 51

2-5 ارزش ها 55

2-5-1 تعریف ارزش... 55

2-5-2 ارزش های کارآیی فرد محور. 56

2-5-3 انواع ارزش ها 56

2-6 عدالت... 57

2-6-1 تأثیرات عدالت بر عملکرد و نگرش سازمانی.. 58

2-6-2 عدالت توزیعی.. 59

2-3-3 عدالت رویه ای.. 62

2-6-4 عدالت تعاملی(مراوده ای ) 64

2-6-5 عدالت اطلاعاتی.. 66

2-6-6 عدالت احساسی.. 66

2-6-7 عدالت مشاهده ای.. 66

2-6-8 عدالت زبان شناختی.. 67

2-6-9 اهمیت عدالت سازمانی.. 67

2-6-10 عوامل موثر بر ادراک عدالت... 68

2-6-11 نتایج ادراک از عدالت... 68

2-6-12 عدالت در روابط برون سازمانی.. 69

2-7 نارسائیهای خط مشی گذاری عمومی در ایران. 71

2-7-1 عدم توجه به تخصصی بودن موضوع. 71

2-7-2 عدم درک و توجه به روح کلی خط مشی های اساسی و کلان. 72

2-7-3 سوء تدبیر و عدم استفاده از روشهای علمی پیش بینی.. 73

2-7-4 بر خورد انفعالی و تدافعی با قضایای برجسته به جای برخورد فعال وتهاجمی و نادیده گرفتن محرکهای بطئی................. 74

2-7-5 عدم توجه کافی به عبرت گرفتن و استفاده از تجارب دیگران در گستره زمین و زمان. 75

2-7-6 عدم توجه به گروهی بودن کار خط مشی گذاری عمومی.. 76

2-7-7 فقدان ساز وکار مناسب برای هماهنگی میان بخشهای مختلف خط مشی گذاری عمومی.. 76

2-7-8 عدم توجه کافی به سیستم بازخور خط مشی گذاری عمومی.. 77

2-7-9 بی توجهی به تقویت آگاهی های عمومی.. 78

2-8 اخلاق.. 81

2-8-1 ارتباط از منظر اخلاق و اقتصاد. 81

فصل سوم. 83

منابع. 86

منابع فارسی.. 86

منابع انگلیسی.. 90


آشنایی با اصول و کاربردهای پورت USB

آشنایی با اصول و کاربردهای پورت USBآشنایی با اصول و کاربردهای پورت USB

فرمت : ورد (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 38

مقدمه

برای کار با سخت‏افزارهای کامپیوتری می‏بایست اطلاعات قبلی دراین زمینه داشت. هر نوآوری در این صنعت باید قابل تطبیق با پدیده‏های قبلی باشد. این مسئله هم درمورد کامپوترها و هم درمورد وسایل جانبی آنها صادق است. حتی وسایل جانبی‏ای که خود موجب ایجاد انقلابی در زمینه سخت‏افزار شده‏اند، باید از رابط‏هایی استفاده کنند که کامپوترها از آنها پشتیبانی کنند .
USB 1 یک مدار واسطه سریع و قابل انعطاف برای اتصال دستگاه‏ها به کامپوتر است . کامپیوترهای جدید دارای یک و یا بیش از یک کانکتور USB می‏باشند . کانکتورهای فوق امکان اتصال تجهیزات جانبی متفاوتی نظیر : چاپگر، اسکنر، دوربین‏های وب و ... را فراهم می‏نمایند . سیستم‏های عامل پورت‏های USB را حمایت کرده و بدین ترتیب نصب راه انداز 2 سخت افزار مربوطه به‏سرعت و به‏سادگی انجام خواهد یافت .

دانلود فایل